A megtérésem utáni
években, folyamatosan a Szentlélek vigasztaló, örömteli jelenlétében éltem.
Ezek voltak a megtérésem „mézeshetei”. Egy idõ után már felvetõdött bennem a
kérdés: vajon ez mindig így marad? Figyelmeztetett is az egyik testvér, hogy
vigyázzak, mert a bennem buzogó élõ vízek forrása el is apadhat...
Néhány év
közösségi élet után, amikor az egyik közösségi tag folyamatosan visszaélt a jóságommal
és folyamatosan álnokságot mûvelt ellenem, kitörtem, és ekkor beengedtem
szívembe a harag "fekete bogarát". Lélekben, egy pillanat alatt szaladt fel a testemen, és hatalmába vette a szívemet.
Ezután már gyötrő kígyók, csúszó-mászók özönlötték el lelkemet, hogy kínozzanak...
Ekkor már csak az én igazamat láttam, és nem kerülhettem el a nyílt vitát. Az
indulat és a harag eluralkodott rajtam. Ekkor bizonyos álmaim voltak... Azt álmodtam, hogy
atyám meglátogatott és visszavette a nyakéket, amelyet tõle örököltem. Majd azt
álmodtam, hogy magamat nézem egy álló tûkörben. Teljesen meztelen voltam és a
hátamot hosszúszõrû bunda borította (Dán 4:30).
Ettõl kezdve odalett belõlem a
kedvesség, a bízalom, a szeretet, az elnézõ irgalmasság, és helyébe lépett a
kritika, a keserûség, a bizalmatlanság és a megszólás. Aztán, sok évre rá, azt
álmodta a feleségem, hogy meztelenül járok egy család színe elõtt, akik igen
bûnös életet élnek és akiket gyakran megszólunk, de nem zavartatom magamat.
Ekkor újragondoltam a lelkem állapotát... Az álom prófétikusnak tûnt.Mit
jelenthetett ez a meztelenség?...
A test meztelensége
Az ember a test és
szellemi-lélek szétválaszthatatlan egységébõl áll. A szentírásban a meztelenség fogalma, a hús-vér test meztelenségétõl, a szellemi-lélek meztelenségéig terjed. Ádám és Éva történeténél (Ter 2:25) és Noé történeténél (Ter 9:27) még
a hús-vér test meztelensége kerül elõtérbe, de a Jelenések könyve már a lélek
meztelenségére utal (Jel 16:15)...
A test meztelenségénél a
következõket kell figyelembe vennünk:
- A test meztelensége mindkét testre vonatkozik: a hús-vér testre és a lelki-szellemi testre;
- A szellemi-lélek test állapota kihat a hús-vér test álapotára.
Ezeket figyelembe véve, az
õsbûn eseténél (Ter 3) a következõ dolgok történtek:
- Az elsõ emberpár azonnal meghalt lélek szerint, elveszítették halhatatlanságukat, sérhetetlenségüket és testük romlandóvá és halandóvá vált (1Kor 15:42);
- Az elsõ emberpár beszennyezte lelkét fekete foltokkal, mert a sötétséget választotta.
A teremtéskor Isten
különválasztotta a világosságot a sötétségtõl (Ter 1:4). Az embernek mindig a
világosságot kellett volna választania, vagyis Istent, de az õskígyó, aki a
sötétséget választotta, megtévesztette az embert és így, az ember is a sötétséget választotta.
Ekkor az ember elpártolt Istentõl meg a nappaltól és szakított a tiltott fáról.
Ettõl kezdve az ember a sötétség hatalmába került és lelkét sötét foltok
szennyezték be (Lev 18:24).
Isten teremtette Ádámot a saját képére és hasonlatosságára, de Ádám nemzé Séthet a saját képére és hasonlatosságára. Mivel Ádám Séthet a maga képére nemzette (Ter 5:3),
ezért Séth örökölte atya lelkének fekete foltjait. Hasonlóképpen, minden ember
részesül lélekben a fekete foltokból és szeplõkből... Csak egy ember lett
mentes a fekete foltoktól és szeplőktől, éspedig a Boldogságos Szûzanya, Mária, Isten Anyja. Szent Bernadette-nek
a Szûzanya így mutatkozott be: Conception immaculée,
vagyis a "Szeplõtelen
fogantatás". IX. Pius pápa 1854-ben hirdette ki a Szeplõtelen fogantatás
dogmáját.
Tehát, amikor Ádám és Éva
ettek a tiltott gyümölcsbõl, egyrészt megnyíltak a szemeik (Ter 3:7), másrészt
észre is vették szellemi-lelki testük rútságát. Ennek az elrútulásnak, testi,
érzelmi és értelmi kifejezõdése lett a szégyenérzet és a lelkiismeretfurdalás.
Ez volt az, ami bujkálásra késztette õket (Ter 3:7-8). Hasonlóképen, a kisgyerek
is, amig kicsi, úgy 4-5 éves koráig, nincs szégyenérzete és fesztelenül játszik nyáron a bugyikája nélkül. De amint növekszik, megnyílnak szemei és többé már nem szaladgál meztelenül, hanem szégyelni kezdi magát.
(Ter 3:7-11) Erre felnyílt a szemük, észrevették, hogy meztelenek. Fügefaleveleket fűztek össze, és kötényt csináltak maguknak. Azután meghallották az Úristen lépteit, aki a nappali szellőben a kertben járkált. Az ember és az asszony elrejtőztek az Úristen elől a kert fái között. De az Úristen hívta az embert és így szólt hozzá: „Hol vagy?” Ő így válaszolt: „Hallottam lépteidet a kertben, s féltem, mert meztelen vagyok, tehát elrejtőztem.” De ő így szólt: „Ki adta tudtodra, hogy meztelen vagy? Ettél a fáról, amelyről megtiltottam, hogy egyél?
A meztelenség szégyene, a lélek bûnössége
(Ter 9:20-27) Noé, a földműves, szőlőt
kezdett telepíteni. Amikor bort ivott, megrészegült, és meztelenül feküdt
sátrában. Kám, Kánaán atyja látta apja meztelenségét, és elmondta két
testvérének. Akkor Szem és Jáfet
fogták a felöltőt, mindketten a vállukra terítették, háttal bementek és
betakarták apjuk meztelenségét. Arcukat elfordították, így nem látták apjuk
meztelenségét. Amikor Noé fölébredt részegségéből és megtudta, mit tett vele
legkisebb fia, így szólt: Legyen átok Kánaánon, legyen a legkisebb szolga
testvérei között. Azután ezt mondta: Áldott legyen az Úr, Szem Istene és Kánaán
legyen a szolgája. Isten adjon tág teret Jáfetnek, lakjék Szem sátraiban, és
Kánaán legyen a szolgája.
Noé története egy
hétköznapi jelenet, amelynek prófétikus és szimbólikus tartalma van. A meztelen Noé, a bûnös emberi
lelket szimbolizálja. Noé sátra, az emberi test és a testi élet sátrát szimbolizálja (2Pét
1:13-14). Noé részegsége a bűn részegségére utal ( Jel 17:2). Khám felfedi
atyja bûnét és szégyenét, ezért utóda átokban részesül. Séth és Jáfet viszont már könyörületesen
és tisztelettudóan, befedik atyjuk szégyenét és ezért áldásban részesülnek.
Hiszem, hogy az õsatyáknál a test és a lélek egysége sokkal szorosabb volt mint
ma és Isten kenete által, áldásuknak vagy átkuknak nemzedékekre kiható hatása volt. Figyeljük
meg Noé áldását vagy akár Izsák (Ter 27:33) és Jákób áldását (Ter 48).
A test befedése
A test befedése lehet
testi értelemben öltözködés vagy lehet lelki értelemben a
bűnök elfedése. A Károli bibliából fogok idézni, mert az a legjobb kifejezést
használlja: az „elfedez” szót. Más szentírások a befed, fátylat borít, stb.
kifejezéseket használják, amelyek nem passzolnak annyira:
(Jak 5:20) Tudja meg, hogy a ki bűnöst térít meg az ő tévelygő útjáról, lelket ment meg a haláltól és sok bűnt elfedez.
(1Pét 4:8) Mindenek előtt pedig legyetek hajlandók az egymás iránti szeretetre; mert a szeretet sok vétket elfedez.
(1Kor 13:7) Mindent elfedez, mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr.
(Zsolt 32:1) Boldog az, a kinek hamissága megbocsáttatott, vétke elfedeztetett.
A szellemi-lelki testünket,
mi, a magunk erejébõl nem tudjuk elfedni. Erre egyedül Isten kegyelme képes, a Szentlélek által, Aki felruház. Ezért aztán,
a lélekben való öltözködést nem úgy kell elképzelnünk, hogy az emberi lélek egy szebb burkot
kap, hanem úgy, hogy a Szentlélek által, Aki átjárja, megvilágosítja és
feldíszíti lelkünket, egy egész lelket betöltõ új szépséget, ajándékot ad. A
Szentlélek kegyelme által, az emberi lélek magára ölti az
isteni tulajdonságokat: az
irgalmasságot, a megbocsájtást, a jóságot, a szelídséget, a türelmet, a
szeretetet, stb...
(Kol 3:9-14, Károli) Ne hazudjatok egymás ellen, mivelhogy levetkeztétek amaz ó embert, az ő cselekedeteivel együtt. És felöltöztétek amaz új embert, melynek újulása van Annak ábrázatja szerint való ismeretre, a ki teremtette azt: A hol nincs többé görög és zsidó: körülmetélkedés és körülmetélkedetlenség, idegen, scithiai, szolga, szabad, hanem minden és mindenekben Krisztus. Öltözzetek föl azért mint az Istennek választottai, szentek és szeretettek, könyörületes szívet, jóságosságot, alázatosságot, szelídséget, hosszútűrést; Elszenvedvén egymást és megbocsátván kölcsönösen egymásnak, ha valakinek valaki ellen panasza volna; miképen a Krisztus is megbocsátott néktek, akképen ti is; Mindezeknek fölébe pedig öltözzétek föl a szeretetet, mint a mely a tökéletességnek kötele.
Szent Pál nem követelményként mondja, hogy "öltsétek magatokra" hanem inkább áldásként, mint ahogyan az Úr Jézus sem követelményként mondta az apostoloknak, hogy "Vegyétek a Szentlelket!" (Jn 20:22). A Szentlélek által nyerjük el ezeket az isteni
tulajdonságokat, mint pl. az irgalmasság, a megbocsájtás, a jóság, a szelídség, a
türelem, a szeretet, stb. Birtokoljuk a
Szentlélek gyümölcseit (Gal 5:22), de ezeket bármikor el is
veszíthetjük, ha megszomorítjuk a Szentlelket ( Ef 4:30)...
A lelki ruházat fontossága
A lelki ruházat és annak
ékessége nagyon fontos az üdvösség elnyerésében. Maga az Úr Jézus, a menyegzõs
példázatában figyelmeztet, hogy nem elég a meghívás az üdvösségre. Még csak a
hit sem elegendõ, mert az ördög is hisz és mégis retteg. Az üdvösséghez
szükséges a lélek menyegzõs ruhája. Ez azt jelenti, hogy fel kell legyünk
ékesítve mindazzal a tulajdonsággal, amelyet Szent Pál megírt nekünk.
Ezért
törekedjünk a könyörületességre, az irgalmasságra, a békülékenységre, a
türelemre, a szelídségre, a nagylelküségre, az alázatosságra, az
igazságosságra, a becsületességre, a
szeretetre és minden más jóra, amelyek nemessé teszik lelkünket. És mindenképpen
vigyázzunk, hogy a harag, a megbántódás, a sértõdöttség, a neheztelés, a lelki
keserûség, a rossz kritika, a megszólás vagy bármi egyéb becstelenség, el ne rabolja lelkünk ruházatát...
Jusson eszünkbe, hogy
Isten mindig lát minket, a szent angyalok is látnak minket és az összes szentek is látnak minket. Ne valljunk hát szégyent...
Ima: Mennyei Atyám, vétkeztem ellened és az ég ellen,
amikor megszomorítottalak és elveszítettem a kegyelem ruházatát. Kérlek Szent Fiad
érdemeiért, hogy bocsáss meg nekem, ruházz fel ismét és add vissza nekem ékszereidet.
Ámen.