(1Kor 12:12) Mert ahogyan a test egy,
bár sok tagja van, de a test valamennyi tagja, noha sokan vannak, mégis egy
test, ugyanúgy a Krisztus.
A test szimbólum azt
jelképezi, hogy mindenkor, minden időben és minden körülmények között, valamilyen
módon összetartozunk...
A test szimbólum az ószövetségben
Az Úr világosan szemléltette Izráel népével, hogy milyen helye lesz a népek egyeredetű testében, ha hűséges, illetve ha hűtlen lesz...
(MTörv 28:13-14) Az Úr fejjé
tesz, nem farokká; csak felül leszel, sohase alul, ha az Úr, a te Istened
parancsainak, amelyeket ma adok neked, hogy megtartsd őket, engedelmeskedsz, s attól, amit ma parancsolok neked, nem térsz el se jobbra, se balra, más
isteneket követve és szolgálva.
Az ősbűn miatt, az
ember elszakadt Istentől, de Isten nem hagyta őt magára, hanem kezdettől fogva megígérte a megváltást (Ter 3:15). Az üdvtörténet Ábrahám meghívásával kezdődött (Ter 12:1), majd Izsákkal
meg Jákóbbal folytatódott, aki az Izrael nevet kapta (Ter 32:29). Isten
csak egy családot vezetett Egyiptomba József idejében, de már egy népet
hozott vissza Egyiptomból Mózes idejében. Alig több, mint 400 év alatt Izrael családjából,
Izrael népe lett. Máté és Lukács evangélisták nemzetség táblázataiból (Mt 1:1-17;
Lk 3:23-38) nem csak az világlik ki, hogy miként testesült bele a Megváltónk az
emberiség történetébe, hanem az is, hogy mindnyájan Ádámtól és Évától
származunk, és így test szerint összetartozunk...
Egy testet képez az egész
emberiség, mint az új hajtásokat fakasztó szőlőtő, amelyben a választott népnek az lett volna a szerepe, hogy a fej
legyen. Izrael népe a fej lett volna, ha megtartja a törvényt, de sajnos,
gyakran farok lett, mert az áldás helyett, az átkot választotta (MTörv 30)...
Amint az ószövetség tökéletlenebb
az újszövetségnél, úgy az ószövestégi
test szimbólum is alacsonyabbrendűbb az újszövetségi test szimbólumnál. Míg az
ószövetségi test szimbólumnak farka van, tehát állati jellegű, addig az
újszövetségi test szimbólumnak Krisztus a feje, tehát egyszerre isteni és emberi jellegű...
A test szimbólum az újszövetségben
Az újszövetségi test
szimbólum egyszerre isteni és emberi jellegű, mint ahogy Krisztus is egyszerre valóságos Isten és valóságos ember. Van feje, Aki a Krisztus, és van füle, szeme, keze, lába, stb, akik a krisztuskövetők, és mindezt Isten Lelke
szerkeszti egybe...
(1Kor 12:12-27) Mert amint a test egy, bár sok tagja van, a testnek pedig
minden tagja, bár sok, mégis egy test, úgy Krisztus is. Mi ugyanis mindnyájan
egy Lélekben egy testté keresztelkedtünk, akár zsidók, akár görögök, akár
szolgák, akár szabadok; és mindnyájunkat egy Lélek itatott át. Mert a test sem
egy tag, hanem sok. Ha azt mondaná a láb: »Nem vagyok kéz, nem
vagyok a test része«, vajon akkor nem lenne a test része? És ha azt mondaná a
fül: »Nem vagyok szem, nem vagyok a test része», vajon akkor nem
lenne a test része? Ha az egész test szem volna, hol lenne a hallás? Ha
az egész test hallás volna, hol lenne a szaglás? Már pedig Isten
helyezte el a tagokat a testben, egyenként mindegyiket, amint akarta. Ha
valamennyi egy tag volna, hol volna a test? Márpedig sok ugyan a tag, de a test
egy. Nem mondhatja a szem a kéznek: »Nincs rád szükségem!«, sem a fej a
lábaknak: »Nincs rátok szükségem!« Sőt a test gyöngébbnek látszó tagjai sokkal
inkább szükségesek, és a test kevésbé nemesnek tartott tagjait nagyobb
tisztességgel vesszük körül. Tisztességtelen tagjainknak nagyobb tisztességük
van, tisztességes tagjainknak viszont nincs erre szükségük. De Isten azért
alkotta úgy a testet, hogy amelyik tagnak nem volt, annak nagyobb tisztességet
adott, hogy ne legyen meghasonlás a testben, hanem a tagok egymásért
kölcsönösen szorgoskodjanak. Ha tehát az egyik tag szenved, vele együtt szenved
valamennyi tag; vagy ha az egyik tag tiszteletben részesül, együtt örvendezik
vele valamennyi tag. Ti pedig Krisztus teste vagytok, és egyenként tagjai.
Az újszövetségi test,
Krisztus teste, már egy magasabbrendű misztikus test, ahol nem (a hús-vér) test szerint, hanem lélek szerint rendeződnek egybe a tagok. Krisztus testében már nincs zsidó vagy görög, magyar vagy román, fehér
vagy fekete, mert Krisztusban leomlott minden választófal...
(Kol 3:11) Itt már nincs görög vagy zsidó, körülmetélt vagy
körülmetéletlen, barbár vagy szittya, szolga vagy szabad, hanem
Krisztus minden mindenben.
(Ef 2:14) Mert ő a mi békességünk, aki a két népet eggyé tette, és a
közöttük lévő válaszfalat, az ellenségeskedést lebontotta saját testében.
A test szimbólum és a házasság
Az Úr kezdettől fogva
elrendelte a házasságot, ami testben való egyesülés, úgy a test, mint a lélek szerint...
(Ter 2:24) Ezért elhagyja a férfi apját és anyját, a feleségéhez
ragaszkodik, és egy testté lesznek.
A házasságban, a férfi és
a nő nem csak a nemi aktus által válik egy testté, hanem lélekben is. Ezt Szent Pál "nagy
titoknak" nevezi, amit Krisztusra meg az Egyházra vonatkoztat...
(Ef 5:28-33) Így a férj is köteles szeretni feleségét, mint saját testét.
Aki feleségét szereti, önmagát szereti. A saját testét senki sem gyűlöli, hanem
táplálja, gondozza, akárcsak Krisztus az Egyházat. Mert tagjai vagyunk
testének. „Ezért az ember elhagyja apját, anyját, feleségével tart, és a kettő
egy test lesz.” Nagy titok ez, én Krisztusra és az Egyházra vonatkoztatom.
Szeresse hát mindegyiktek a feleségét, mint önmagát, az asszonyok meg
tiszteljék férjüket.
Ugyanígy, ha valaki
parázna kapcsolatot folytat, akkor a paráznával lesz egy test, nemcsak a törvénytelen
nemi aktusban, hanem lélekben is...
(1Kor 6:15) Nem tudjátok-é, hogy a ti testeitek a Krisztusnak tagjai?
Elszakítva hát a Krisztus tagjait, paráznának tagjaivá tegyem? Távol
legyen.
A test mindig az összetartozás szervezete,
amit igen komolyan kell venni. Mi vajon minek vagy kinek vagyunk a tagjai és teste?...
Ima: Uram Jézus! Segíts, hogy ne hiába mondjam: - Uram!
Uram! - hanem valóságosan tested tagja legyek. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése