Az alábbi gondolatot írtam a szeretethimnuszról, a Lelki agresszió a közösségben címû bejegyzésbe: Szent Pál apostol szeretethimnusza ( 1Kor 13), amely szorosan összefügg a Krisztus misztikus testének leírásával (1Kor 12), világosan kifejti, hogy a karizmák (a lelki adományok) csak ideigvaló eszközök, amelyek arra szolgálnak, hogy egybeszerkesztessenek a tagok Krisztus testében. Amikor pedig elérkeznek a végsõ dolgok, akkor a karizmák elenyésznek, a töredékes lelki tapasztalások megszűnnek és ott már nem lesz semilyen kérdés ( Jn 16:23), mert annyira teljesek leszünk Isten ismeretével, mint ahogyan betöltik a vizek a tengert (Iz 11:9). Minden elmúlik, csak a szeretet marad meg. Ott, a Võlegénynél, majd csak a szeretet fog számítani. A múlandó karizmákkal lehet ugyan érdemeket szerezni, de csakis akkor, ha szeretettel parosulnak...
Ezt szeretném a továbbiakban még jobban kifejteni...
A szeretethimnusz Krisztus misztikus testére vonatkozik
Krisztus misztikus teste (1Kor 12), az Egyház képszerû ábrázolásának egyike... Mivel a történelem folyamán az Egyházat már sokan próbálták
meghatározni, de senkinek sem sikerült egésszen megragadnia lényegét, ezért ma inkább képekben
mutatják azt be. Az Egyház Isten népe, Krisztus misztikus teste, a Hegyre épült
város, Isten háza, stb...
Krisztus misztikus teste magába foglalja a megdicsõült Egyházat, de ugyanakkor a küzdõ Egyházat is, amely még itt zarándokol a földön meg a szenvedõ
Egyházat is, amely a tisztítótûzben szenved. Hiszen Szent Pál, az ő hasonlatával, említést
tesz a tagok közötti ellenkezésekrõl is, meg a szenvedésekrõl is...
(1Kor 12:26) Ha szenved az egyik tag, valamennyi együtt szenved vele, s ha tiszteletben van része az egyik tagnak, mindegyik örül vele.
A Krisztus testének hasonlata megírásával (1 Kor 12), Szent Pál három dolgot bontott ki:
1. A tagok viszonyulását Krisztus testében, a Fõhöz, Krisztushoz és egymáshoz;
2. A tagok helyét Krisztus testében, ahogyan Isten azt meghatározza;
3. A tagok feladatát és mûködését az egy Lélekben, amely minden tagot átitat.
Mindhárom dolog ugyanazon szent szeretet felé mutat, amely a Krisztus misztikus testének
a vérkeringése:
2. A tagok csakis Isten szeretetében tudják elfogadni és elfoglalni helyüket Krisztus testében;
3. A tagok csakis a szeretet által tudják elvégezni azokat a szolgálatokat, amelyek a többi tag lelki növekedését és a Krisztus testébe való teljes beépülését szolgálja.
A szeretethimnusz kifejti a tagok karizmáinak és szolgálatainak ideiglenes voltát
Már az ószövetségben találkozunk azzal az ígérettel, hogy egyszer úgy
fogjuk majd ismerni Istent, ahogyan Ő van. Az Úr Jézus is azt mondta
apostolainak, hogy amikor ott leszünk a mennyei Atyánál, akkor már nem lesz
semmi kérdeznivalók, mert úgy fogunk látni mindent, ahogyan van...
(Jn 16:22-23) Így most ti is szomorúak vagytok. De viszontlátlak benneteket, s akkor majd örül a szívetek, és örömötöket nem veheti el tőletek senki. Azon a napon már nem kérdeztek tőlem semmit.
Tehát minden bölcsesség, tanítás, prófétálás, csak töredékes ismeret Istenrõl, hogy hasznára legyen a tagoknak, a lelki növekedésre és Krisztus testébe való beépülésre. Ezek Isten dicsõségének homályos, mintegy tükör általi visszaverődései, szakadozó képsorai és hangjelei...
Hogyan is lehet valaki eltelve magával egy karizma gyakorlásakor?... Hiszen a karizma
annyira hiányos Isten dicsõségének közvetítésében, mint amennyire hiányos egy gyenge
minõségû tengeri foto, a tengerben való fürdõzéshez képest... Amikor majd eljutunk a teljességre,
akkor a karizmák és a szolgálatok megszünnek, mert mindent úgy fogunk ismerni és birtokolni mindent Istenben, ahogyan van...
(Mt 25:26-27) Te
mihaszna, lusta szolga! – kiáltott rá ura. – Tudtad, hogy ott is aratok,
ahol nem vetettem, s ott is gyűjtök, ahol nem szórtam. Oda kellett volna
adnod pénzemet a pénzváltóknak, hogy megjövet kamatostul kaptam volna vissza.
A szeretethimnusz
kifejti a karizmák és a szolgálatok értékét
Lehet bármilyen karizmánk, végezhetünk bármilyen szolgálatot, ha nincs bennünk szeretet, akkor a karizma meg a szolgálat, nemhogy hasznunkra válna, de
még kárhoztat is bennünket. A szeretet nélkül a szolgáló tag olyanná válik,
mint a zengő érc, vagy a pengő cimbalom. Bármilyen karizmát bírtokolhatok, bármilyen
szolgálatot gyakorolhatok, ha szeretet nincs bennem, mit sem ér az nekem...
Sajnos, a karizmát meg a szolgálatot szeretet nélkül, önző módon is lehet
gyakorolni. Sõt, Isten akaratán átlépve is lehet szolgálni, és Õ ezt megengedi...
Miért? Mert az Úr hasonlít az jó gazdához, aki mindent felhasznál, hogy búzáját begyûjtse a magtárába...
(Lk 9:49-50) János vette át a szót: „Mester – mondta –, láttunk egy embert, aki ördögöket űzött a nevedben, de megtiltottuk neki, mert nem követ téged velünk.” Jézus így válaszolt: „Ne tiltsátok meg! Mert aki nincs ellenetek, az veletek van.”
Szent Pál kifejti, hogy a rossz szolgák is hasznot hajtanak Istennek. Azok is, akik nem szeretetbõl és nem tiszta szívvel szolgálnak, azok is hozzájárulnak az evangelizációhoz. Mindegy - írja Pál - csak, hogy Krisztust hirdessék...
(Fil 1:14-18) Azok közül, akik az Úrban testvéreim, sokan fölbuzdulnak bilincseimen, és egyre bátrabban terjesztik az Isten szavát. Némelyek ugyan féltékenységből és vetélkedésből, mások azonban jó szándékkal hirdetik Krisztust. Ezek szeretetből, mert tudják, hogy küldetésem az evangélium védelmére szól, amazok viszont vetélkedésből, és nem tiszta szándékkal hirdetik Krisztust, abban a hiszemben, hogy bilincseimben keserűséget okoznak nekem. De mit számít ez? Csak Krisztust hirdessék bármi módon, akár érdekből, akár tiszta szándékkal, örülök és a jövőben is örülni fogok neki.
De a szeretet nélküli szolgálat, és a mennyei Atya akaratának semmibe vevése, tragikus következményekkel járhat... Lesz majd, aki arra ébred az ítéleten, hogy egy életen át használta a Szentlélek adományait és mégsem üdvözül. Hogyan lehetséges ez?... Úgy, hogy a Szentlélek jelen volt a szolgálatában, de nem volt benne a szolgálóban. Mivel szeretetlen volt a szolgáló és nem cselekedte meg a mennyei Atya akaratát, így nem járta át a Szentlélek. Az ilyen ember nincs bensõséges, intim kapcsolatban Krisztussal a Szentlélek által, hanem csakis a karizmákat használja. Erre mondja az Úr Jézus az ítéletkor, hogy soha sem ismertelek benneteket...
(Mt 7:22-23) Uram, Uram, hát nem a te nevedben jövendöltünk? Nem a te nevedben űztünk ördögöket? Nem a te nevedben tettünk annyi csodát? – Akkor kijelentem nekik: Sosem ismertelek benneteket. Távozzatok színem elől, ti gonosztevők!
A szeretehimnusz kifejti, hogy a végsõ cél a szeretet
Az evangéliumi események vagy apostolok élete végén, mindig ott van a szeretet... A szeretethimnusz mondja, hogy a szeretet a legnagyobb, és a szeretet soha el nem múlik. Az Úr Jézus, az Õ búcsúbeszédében, átadta az apostoloknak a
szeretet új parancsolatát. Szent János apostol, öregségére, a szereretrõl írt leginkább (1 Ján)... Õ fejtette ki, hogy Isten
szeretet (1 Ján 4:16)...
A szeretet soha el nem múlik... Odaát csakis a szeretet fog maradni és számítani. Egykor majd, az eszkatonban, nem lesz más csak Isten, Aki a szeretet...