2020. március 2., hétfő

Kegyelemmel teljes

Számomra a Szűzanya iránti tisztelet teljesen természetes volt, és abból következett, hogy megtértem, beleszerettem az ő Szent Fiába, az Úr Jézusba, és belekapcsolódtam az Egyház életébe. Igencsak meglepődtem, amikor először találkoztam az interneten bizonyos protestans felekezetek Szűzanya ellenes indulataival. Szerintük Mária is csak egy egyszerű asszony, mint a többi, és nem imádkozunk hozzá, mert az bálványimádás...

Később, ahogy növekedtem a lelki életben, egyszer csak azon kaptam magam, hogy egy bizonyos aggályosság támadt bennem. Most akkor hogyan is van?... Imádkozom Máriához, amikor az imádat csak egyedül Istennek jár ki? Nem értettem, nem tudtam ezt megalapozni... Később, amikor már megtaláltam a válaszokat, láttam, hogy bizony sokan vannak, akik hasonló aggályokkal küzdenek, és nem tudnak kilábalni belőlük. Hála az Úrnak, hogy én egy különös kegyelmet kaptam ebben a lelki válságban...

Amikor az aggályaim már hetek óta kínoztak, imában bizalommal tártam ezeket az Úr Jézus elé. Miközben imádkoztam a belső szobámban, egyszer csak egy koppanást hallottam a hátam mögött, olyat, mintha valaki egy kartonlapot pöccintene meg. Ekkor valami leverte a csíksomlyói Szűzanya szentképét a szekrény tetejéről, ami egy A4-es méretű kartonra volt nyomva fehér-feketében. Kipróbáltam én sokféleképpen, de az semmiképpen sem eshetett le onnan magától. Valószínüleg egy angyal verte le...


Másnap, egy teológiát végző kolleganőmmel beszélgettem, és megosztottam vele aggályaimat. Ő rögtön meg is mutatta nekem a megoldást. Azt javasolta, hogy menjek el egy ismerős paphoz, kérjem el egy dogmatika könyvet, és olvassam el belőle a mariológia fejezetet. Még aznap elkértem a könyvet az egyik segédlelkésztől, és este egyszusszra elolvastam a mariológiát. Ekkor a dilemám egycsapásra megoldódott, és Isten kegyelméből növekedhettem úgy hitben, mint tudásban. Minden megvilágosodott előttem, és megértettem, hogy mi a különbség a latria és a dulia/hyperdulia között, de nemcsak… Megértettem, hogy Mária miért kegyelemmel teljes. Ha Mária kegyelemmel teljes, akkor nincs semmi hiány benne a kegyelemből, tehát akkor ő Isten minden kegyelmével el van telve...

(Lk 1:28) Az angyal belépett hozzá és megszólította: „Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Veled van az Úr! Áldottabb vagy minden asszonynál.”

1. Mária szeplõtelenül fogantatott 

A Szűzanya mentes volt az áteredõ bûntől, és mentes volt a személyes bűnöktől. Az ő lelkét soha nem szeplősítette, nem szennyezte vagy rútította el a bűn szennyfoltja. Ez azért bíztos, mert Gábriel arkangyal kijelentette, hogy Mária kegyelemmel teljes (Lk 1:28). Mária annyira kegyelemmel teljes, amennyire az Õ Szent Fiából, a kegyelem forrásából teljesedett, Aki a kegyelem abszolut és kiapadhatatlan forrása (Jn 1:16)... 

Hogyan lehetséges ez? Hiszen Szent Pál írja, hogy minden ember bűnös, és nélkülözi Isten dicsőségét...

(Róm 3:23) Mert mindnyájan vétkeztek, és nélkülözik az Isten dicsőségét.

A Szűzanya, Isten Anyja, már fogantatásától fogva kegyelemmel teljes, és Isten Lelke mentessé tette az ő lelkét és testét minden bűntől, hogy méltó helyet készítsen a Megváltó megtestesülésének. Így Mária kegyelemben való teljessége által, Isten megelőlegezte számára a megváltást, amit Szent Fia majd a Golgotán teljesített be (Jn 19:30). Így a Szűzanya lelke és méhe az a bezárt, csodálatos édenkert, ahová az Új Ádám érkezett e világba (Róm 5:12-21), hogy engedelmességével helyrehozza azt, amit az ősi Ádám elrontott engedetlenségével...

Mivelhogy a Szûzanya kegyelemmel teljesnek született, ezért nagy irgalommal fordul a bûnösök felé. Nem tekinti szeplőtelen mivoltát valamiféle kiváltságnak, hanem önmagát a bűnösök helyébe gondolja, és nagy szánalommal van irántuk. Ezért van az, hogy a nagy bûnösök inkább a Szûzanyához közelednek, és Mária által junak el Istenhez...

Mária, Joachim és Anna leánya volt, és Isten kiválasztotta őt, hogy általa jõjjön el a világba az Üdvözítő. Szent Anna is különös kegyelemben részesült, mert az ő méhében történt Mária szeplőtelen fogantatása. Nem kérdezhetjük lázadozva, hogy miért pont Mária lett Isten Fiának anyja, Isten Anyja… Hát nem teheti azt Úr azt, amit csak akar? Talán a fejsze dirigál a vele vágónak (Iz 10:15)? Vagy talán a fazék mondja meg a fazekasnak, hogy milyenre formálja (Iz 29:16)?...

Mária a egyszerűeket és a tisztákat használja üzenetei átadására, mint például Szent Bernadettet, akit alkalmasnak talált arra, hogy általa terelje az Egyház figyelmét a szeplőtelen fogantatásra...


2. Mária örökké szűz

Mária elõkészített édenkertje lett a Megtestesülés nagy misztériumának. A Szûzanya lelkének és méhének bensõ szépsége messze felülmúlja az eredeti szentség édenkertjét (Ter 2). A Sir 24:13-22 szentírási részt Máriára vonatkoztatják, és minden felsorolt fa csodálatos lelki jelentőséggel bír. +Péter Antal, az egykori gyulafehérvári teológiai tanár, a múlt század elején írta meg a Szűz Mária virágos kertje című művét, ahol mindezt részletesen kifejti...

Sok tévedés volt és van a szűzen szűlő Mária körül az emberek fejében... Volt aki azt képzelte, hogy az Úr Jézus úgy született a világra, mint ahogy a napfény hatol át az ablaküvegen. Aztán van olyan, aki azt gondolja, hogy Mária is kínok közt és fájdalmas kiáltások közepette szült (Ter 3:16). A Szűzanya szűlése is egy misztérium, amely csodálatosabb, mint amilyen az eredeti szentségben való szülésnek kellett volna lennie... Nem volt ott kín vagy fájdalom (Ter 3:16), de a szüzessége sem sérült...

A Szűzanya örökké szűz: szűzen foganta az Üdvözítőt, szűzen szűlte meg az Emmánuelt, szűz maradt a szűlés után Betlehemben, és szűzen élte mindvégig életét a Szent Családban Szent Józsefel. Az Úr Jézus úgynevezett "testvérei", akikről említést tesz az evangélium, nem Mária gyermekei voltak, hanem az Úr Jézus unokatestvérei (Mk 6:3)...

(Mt 1:23) Íme, a szűz fogan és fiat szül, Emmánuel lesz a neve. Ez azt jelenti: Velünk az Isten.

Amit Isten szava kijelent, az örök igazság. Ég és föld elmúlnak, de az Úr igéi el nem múlnak (Mt 24:35). Ha Isten azt mondja Máriáról, hogy szűz, akkor ő örökké szűz, és a szüzesség példaképe Szent Fiában, Aki minden szüzesség kútfője...


3. Mária Isten Anyja

Mivel az Úr Jézus egy személyben valóságos Isten és valóságos ember, ezért Mária egyszerre anyja a valóságos embernek, az Emberfiának, és a valóságos Istennek. Az isteni természet hordozója az emberi természet, ezért nyilván Mária Anyja az egy személy Jézus Krisztusnak, Aki valóságos Isten. Ezért Mária valóságosan az Isten Anyja...

Nem gondolhatjuk a Szűzanyát valamiféle passzív csatornának, amin az Isten leereszkedett e világban, hanem aktív résztvevőnek, mert szükség volt Mária igenjére a Megtestesüléshez. Megfigyelhetjük, hogy az angyali üzenet után, Gábriel arkangyal addig nem távózik el, amíg Mária nem nyilatkozik, hogy elfogadja istenanyai küldetését (Lk 1:38).

A nesztorianizmus Nesztoriosz pátriárka eretneksége volt. Azt állította, hogy Mária csak az emberi Krisztus anyja, de az Isten Fiának, az örök Logosznak nem, tehát Mária nem istenszűlő. Az efezusi zsinaton K.u. 431-ben elítélték eretnekségét. Az õ arca van belefaragva a holdba a Szûzanya lába alá. A Hold ugyanis hazudik, mert amikor C, vagyis crescendo, akkor a Hold fogyatkozik, és amikor D, vagyis decrescendo, akkor a Hold telik, vagyis növekszik. A Szűzanya, Isten Anyja, győzedelmeskedett a hazugság fölött, és lábával tiporja a hazugságot meg a hazugság atyját...


4. Mária az Egyház Anyja, és minden krisztuskövető égi édesanyja

A Szűzanya ott volt az apostolokkal az emeleti teremben, és velük együtt imádkozott, amikor a Szentlélek leszállt az első pünkösdkor tüzes nyelvek formájában (ApCsel 2:1), és megszületett az Egyház. A Szűzanya ugyanakkor anyja Krisztus misztikus testének is, amint a test Fejének, Krisztusnak (1Kor 12:12). Tehát a Szűzanya, Anyja az egész misztikus Krisztusnak, vagyis az Egyháznak. Ezért a Szűzanya szüli, táplálja, vezeti és gondozza az Egyház tagjait, a krisztuskövetőket, és végül bevezeti őket a mennybe az Úr Jézussal egyetemben, mint üdvözülteket, a szentek közösségébe... 

Egy nagycsütörtöki szentmisén azt láttam lélekben, hogy a Szűzanya anyatejjel szoptat engem szent kebléből. Nagyon megütköztem ezen a látomáson. Aztán egy pár év múlva, egy Szűzanya szentkép-kiállításon, pont egy ilyen szentképet láttam...


Az Úr Jézus, a kereszten hagyatkozva, János apostolt gyermekéül adta a Szűzanyának, és János apostolnak anyául adta a Szûzanyát. Szent János apostolban, a Szûzanya mindnyájunk égi édesanyja lett, és mi krisztuskövetők a Szűzanya gyermekei…

(Jn 19:25-27) Jézus keresztje alatt ott állt anyja, anyjának nővére, Mária, aki Kleofás felesége volt és Mária Magdolna. Amikor Jézus látta, hogy ott áll az anyja és szeretett tanítványa, így szólt anyjához: „Asszony, nézd, a fiad!” Aztán a tanítványhoz fordult: „Nézd, az anyád!” Attól az órától fogva házába fogadta a tanítvány.

5. Mária fõ Közbenjáró

Az Úr Jézus az egyetlen közvetítõ Isten és ember között, Aki az Istenember...

(1Tim 2:5-6) Hiszen egy az Isten, egy a közvetítő Isten és ember közt: az ember Krisztus Jézus, aki váltságul adta magát mindenkiért.

A természeti tulajdonságok kicserélődésével, Krisztus részesedett emberségünkben, hogy így részesítsen minket istenségéből. Nem leszünk istenek, de részesedünk istenségéből, hogy egykor majd úgy láthassuk Őt a dicsőségben, ahogyan Ő van (1Ján 3:2)...

De van közbenjáró is... A közbenjáró az a bennfentes, aki bemegy a főúr elé, hogy protezsálja barátját. A főúr mivel szereti a közbenjárót, ezért teljesíti kivánságát, és az esedező kegyelemre talál. A sok közbenjáró közül a legfõbb az, aki a legközelebb áll Istenhez, vagyis a Szűzanya. Erről szól a kánai mennyegzõ (Jn 2:1). Az Asszony közbenjár Szent Fiánál, az eljövendõ nagy Királynál, a násznépért. Akkor még nem volt ott ennek az ideje, mert az Úr Jézus még nem ment fel az Atya jobbjára (ApCsel 7:56), de Ő mégis teljesítette szent Anyja kérését, és megcselekedte első csodáját. Ma viszont, amikor az Úr Jézus Dávid trónján ül, mint királyok Királya, és az Asszony ott van mellette a mennyben, minden kérését meghallgatja a mi fő Közbenjárónknak...


6. Mária testestõl felvétetett a mennybe

Nagyboldogasszony napján (Agusztus 15.) ünnepeljük a Szűzanya mennybevételét testestõl, lelkestõl, vagyis a megdicsõülését. Elszenderült egy percre, de  az Úr feltámasztotta, és az angyalok megdicsõült testben vitték fel őt a mennybe...

Nem õ az egyetlen emberi teremtmény, aki megdicsõülve van a mennyben, mert ott vannak a régmult idők szentjei is, akik az Úr Jézus kereszthalálakor támadtak fel, a szentély kárpitjának kettéhasadásakor (Mt 27:51). Ekkor megnyílt a szentek szentje, és beléphettek Isten szent színe elé a régóta erre váró szentek. Megnyíltak a sírok, sok régi szent támadt fel, és jelent meg Jeruzsálemben...

(Mt 27:52-53) A sírok megnyíltak, és sok elhunyt szentnek feltámadt a testeEzek kijöttek a sírokból, és Jézus feltámadása után bementek a szent városba, és sokaknak megjelentek.

Ezek a feltámadt szentek nem haltak meg újra, és nem feküdtek vissza a sírba, hanem elragadtattak dicsőségben a mennybe (de az általános feltámadás csak ezután lesz, 2Tim 2:18)... 

A Szűzanya ott van Szent Fia mellett, mint királynő, amint a Lorettói litánia is mondja...


7. Mária a Szentlélek mátkája

Mária a Szentlélek mátkája, és fogantatásától kezdve egésszen haláláig, megdicsőüléséig és mennybe vételéig, folyamatosan és halmozottan részesült a Szentlélek kegyelméből. Szűz Mária az Emberfia anyja, de ugyanakkor Isten Anyja. Az Úr Jézus fogantatása a Szentlélek ereje által történt, ám a Szentlélek nem az Úr Jézus apja.

Mária kegyelemmel teljes, tehát mindvégig tökéletes kapcsolatban állt a Szentlélekkel. Mária a Szentlélek által fogantatott szeplõtlenül, a Szentlélek óvta meg a személyes bûnöktõl, és a Szentlélek árnyékozta be, amikor az Ige testté lett méhében (Lk 1:35). A Szentlélekkel volt eltelve, amikor elmondta a Magnificatot (Lk 1:46), a Szentlélekkel eltelve nevelte isteni Fiát és elmélkedett mindarról, amit látott és hallott Vele kapcsolatosan (Lk 2:19). A Szentlélekkel eltelve szenvedte végig a Passiót, a Szentlélekkel eltelve várta a Pünkösdöt, az Egyház születését, és a Szentlélekkel eltelve vett részt az elsõ szentmiséken, amikor a kernyértörésben részesült a feltámadt és megdicsõült Szent Fia testébõl (ApCsel 2:42). És végül, a Szentlélekkel volt eltelve, amikor feltámadt megdicsõülve és fevétetett a mennybe. A Szűzanya folymatosan és halmozottan részesült a Szenlélek kegyelméből, Szent Fiáért és a Szent Fia által. A Szűzanya mindenkor kegyelemmel teljes...


A Szűzanya tiszteletének akadályai

A kevélység

- Kicsoda Mária, hogy imádkozzak hozzá, hiszen ő csak egy egyszerű asszony?...

- Miért menjek Mária szobrához imádkozni, és miért érintsem meg? Hiszen az csak egy szobor. Nem vagyok bálványimádó...

- Én okos vagyok és képzett. Tele vagyok minden tudománnyal...

Az édesanyával megélt rossz kapcsolat

- Ez egy olyan sérültség, amely tapasztalat szerint gátolja a Szűzanya jóságának és szeretetének megérzését...

A téves protestáns tanítás:

- Mi nem tisztelünk szenteket. A tisztelet csak egyedül Istennek jár...

Itt van a Csíksomlyói Kegytemplom, az egyik legnagyobb Mária-kegyhelyünk. Használjuk ki lehetőséget, és járuljunk bízalommal a Szűzanyához minden gondunkkal...

Ima: Oltalmad alá futunk Istennek szent szülõje, könyörgésünket meg ne vesd szükségünk idején, hanem oltalmazz meg minket minden veszedelemtõl, ó dicsõséges és áldott szûz. Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése