Mivel láttam, hogy egyesek bizonytalanul és homályosan használják a számszimbolikát, ezért egy picit utánaolvastam a Magyar Katolikus Lexikonban. Nem tévesztendő össze a számszimbólika a számmisztikával, ami egy okkult tudomány... Ha hasznosnak találod, nézd át ezt a témát...
Számszimbolika: a számok gyakorlati használatán túlmenő, titokzatos jelentésüket kutató, ősi természetfilozófiai és vallási gondolkodásra támaszkodó értelmezés. Ősi tapasztalatokból született elgondolás szerint a →kozmosz és a rá jellemző rend számokkal leírható, ezért a szám kifejezi azt, amit a szavak nem képesek kifejezni. A babiloni műveltség a számoknak isteni eredetet tulajdonított, s ez hatással volt az összes ókori kultúrára és vallásra Indiában, Perzsiában, Görögországban, Izraelben, sőt még a kereresztény ~ra is (vö. Szardeszi Melito: Clavis S. Scripturae). A kk. iszlám és újkori ~ elképzeléseket erősen befolyásolta a →kabala. A vallástörténetben a kisebb számoknak (→egy, →kettő, →három, →négy, →öt, →hat, →hét) szinte minden vallásban őstípus jellege van. A három (az emberi család kezdete) világméretben szerepel a mágikus hagyományban, mesékben, mítoszokban, de a nagy vallásokban is (→Szentháromság), a hindu trimurti az isteni elv hármas alakja. Főként német nyelvterületen ismert jókívánság: „minden jóból három legyen”, ennek megfelelője a „három a magyar igazság”. A kettő egyszerre kifejez egyesülést és széthúzást, polaritást és dualizmust, ellentétet (régi Iránban: Ahura Mazda-Ahriman) és kiegészítést (Kínában: Yin-Yang), s a különböző eretnekségek közvetítésével (bogumilok, katarok) erősen befolyásolta az európai népi vallásosságot (népiesen: az ördög mint a „második teremtő” Isten ellenlábasa). A 25 a kerekség és a jubileum, a 28 a Hold, a 33 a teljesség (Krisztus életkora), a 40 a várakozás és az előkészület (böjt és bűnbánat) száma. A 60 a babiloni számrendszerben fontos. A 72 csillagászati szám (a 360 napos teljes körforgás 1/5-e), a nagyság és a sokaság száma (Jézus 72 tanítványa). A 99: a legszebb istennév számértéke az iszlámban, a 666 a Jel szerint a vadállat (Jel 13,18), az 1000 a beteljesedés száma. 2. A Szentírásban fontos szimbolikus tartalma van következő számoknak: →három (Isten 3 vándor képében jelent meg Ábrahámnak; Ter 18); →hét: Isten 6 nap alatt teremtette a világot, a hetediken megpihent; a rabszolgának 6 évig kellett dolgoznia, a hetedikben vissza kellett kapnia a szabadságát (Kiv 21,2); a 7. évben nem volt szabad vetni aratni, szüretelni (Lev 25,1-7); 2 x 7 é. szolgált Jákob Lábánnál 2 feleségéért, Leáért és Ráchelért (Ter 29); a hétszer hetedik év, a „jóbel-év” Isten parancsa szerint a teljes gazdasági és társadalmi megújulás éve (25,8-17). Jézus tanítványainak hetvenszer hétszer kell megbocsátaniuk (Mt 18,22). 7 levél ment Kisázsia egyhközségeihez; 7 arany gyertyatartó, 7 csillag, 7 harsonás angyal szerepel stb. „hétpecsétes könyv” szerepel a Jel-ben (1-2; 5,1); A →tizenkettő Jákob fiainak és Izrael tizenkét törzsének (Ter 49,28), s Jézus tanítványainak (Mt 10,1) és a mennyei Jeruzsálem kapuinak száma (Jel 21,12). A tizes csoportok közül kiemelkedik a →negyven, az ÓSz-ben 9x, az ÚSz-ben 4x fordul elő: 40 é. vándorolnak az izraeliták a pusztaságban (Kiv 16,35), 40 napot töltött Mózes a Sínai-hegyen (Kiv 24,18), Jézus a pusztában böjtölve (Mt 4,2; Lk 4,2), s mennybemenetele előtt a tanítványaival (ApCsel 1,3). →nyolc, →kilenc, →tíz, →tizenegy, →tizenhárom, →tizennégy, →tizennyolc **
Sorba rakva a számok
egy (gör.
eisz, mia, hen; lat. unus, una, unum): a természetes számsor
első egész száma (1); a számok kezdete és mértéke, ezért az ős-egy az
oszthatatlan →egységnek, a
kezdetnek, a tökéletességnek, Istennek a jelképe. A →számmisztikában a nem ábrázolható, csak
elképzelhető →pont megfelelője. →egyszerűség **
kettő (gör.
düo; lat. duo, duae): a természetes számsor második egész száma (2),
a legkisebb osztható szám. Az ellentét, a szembenállás, a →jó és rossz, a →jobb és bal, a férfi és a női, a Nap és a Hold, a nappal és az
éjszaka, az Ó- és ÚSz, az Isten és az ember kettősségének kifejezője. A női
principium száma. Püthagorasznál jele az egyenes, a →számmisztikában a →kereszt. A
kereszt, amely már a kereszténység előtti formáiban kozmikus asztrál- és
életjelkép volt (a füles kereszt az ókori Egyiptomban az anch = élet hieroglifa),
a kereszténység fő szimbóluma lett. A középkori műv-ben a 2 szövetség jelképe,
mint 2 ajtószárny, 2 gyertya stb. **
három (gör.
treisz, tria, lat. tres, tria): a természetes számsor egész száma
(3) a →kettő (2)
után. Kezdettől az →élet jelképe
(az atya-anya-gyermek hármassága, az élet továbbadása
alapján), s mint ilyen a teljesség jelképe. A férfi
princípium száma (a nőé a kettő). Az egyszerű népeknél a számolás (1+2=3) felső
határa. A Szentírásban számos ósz-i tört-ben a Szentháromságra
utaló jel (Ábrahám és a ~ angyal; Noé fiai; →három bajnok, →három ifjú a tüzes kemencében). Az ÚSz-ben ~ napkeleti
bölcs keresi meg a zsidók újszülött királyát (→Háromkirályok). Mária ~ hónapig szolgált Erzsébetnél (Lk 1,56),
~ nap után találta meg a →tizenkétéves Jézust a tp-ban (Lk 2,46).
Kijelentése szerint Jézus ~ nap alatt építi föl a lerombolt tp-ot (Mt
16,61; Mk 14,58). A →harmadik óra Jézus →megfeszítésének ideje (Mt 15,25). Amint Jónás ~ nap és ~
éjjel volt a hal gyomrában, Ő ~ nap és ~ éjjel volt a föld
szívében (Mt 12,40). Péter ~szor tagadta meg Mesterét (Mt 26,34;
Lk 22,61); a föltámadt Jézus ~szor kérdezte tőle: „Szeretsz engem?”, és
~szor ismételte: „Legeltesd bárányaimat!” (Jn 21,15-18). Többször
szerepel a kettővel azonos tartalommal: Ahol ketten v.
hárman összegyűlnek Jézus nevében, Ő ott van közöttük (Mt 18,20).
A bizonysághoz két v. ~ tanú szükséges (Mt 18,16; Zsid
10,28; 1Kor 14,29; 2Kor 13,1; 1Tim 5,19). Pál (Saul) ~ napig nem látott az
Úrral való találkozás után (ApCsel 9,9). ~ fő erény van, köztük legnagyobb
a szeretet (1Kor 13,13). Hárman tanúskodnak, és a Lélek,
a víz és a vér tanúsága egy (1Jn 5,7).
A világ ~ kívánsága (szemek kívánsága, test kívánsága, élet kevélysége)
eltávolít az Atya szeretetétől (1Jn 2,16). A →mennyei Jeruzsálemnek minden égtáj felé ~ kapuja van (Jel
21,13). - Ikgr. A 9-15. sz. műv-ében igen gyakran
megjelenített →szám: a teljesség, a sztség, a tökéletesség, az egész
száma. A kk-ban alig van kép, melyen a ~ ne szerepelne. A →háromszög (benne →Isten szeme),
a háromlábú, háromszögletes asztalka, a templomok ~ ablaka →Szentháromság-szimbólum. Ha tömjéntartó →navicula (a
hit jele) van rajta, azt jelenti: hiszek a Szentháromság egy Istenben. A →filozófiát a →Hortus deliciarumban a →hét szabad művészet központjában ~ fejjel ábrázolják
(→három arc). Kedvelt ábrázolás-típus a Bölcsesség ~ leányával (→hit, remény, szeretet). A →három élő, három holt az élet és halál kapcsolatára
utal. **
négy, 4 (lat.
quatuor): a természetes számsor egész, páros száma. Az ember és a földi
élet száma (→négy elem, →négy főerény, →sarkalatos erények, →négy vérmérséklet, ~ →égtáj, →évszak, →szél).
Jele a →négyszög. A →hárommal
együtt, ami az istenség száma (jele a →kör), a
teljesség és tökéletesség számát (→hét) adja. -
A 9-15. sz. műv-ében a világ és Isten országának száma (mind a ~ →égtájra kiterjed); a barokkban Amerika
fölfedezése után ~ földrészről tudtak. A ~ az →evangélisták ill. a →négy apokaliptikus lovas, az →egyházatyák, →Virgines Capitales stb. száma: →négy ókori világbirodalom, →négy paradicsomi folyó (→számmisztika), →négy nagy keleti egyházatya, →négy nagy nyugati egyházatya **
öt (gör. pente,
lat. quinque): a természetes számsor ötödik egész száma (5). - Az
ókorban a bolygók száma, a →makrokozmosz
és mikrokozmosz szimbóluma. Az ~ érzék (→érzékelés),
az →öt ujj és
a négy végtag + a fej alapján (utóbbit Leonardo da Vinci körben ábrázolta)
az →ember száma.
Püthagorasznál és a →püthagoreusoknál
a lélek és a föld egységének tökéletes száma. - A 2+3 összegeként az egység, a
harmónia és az egyensúly kifejezője, →aranymetszetes
szám. - Az ÓSz-ben Mózes kv-einek száma (→Pentateuchus).
A →szent
sátor építésénél alapszám (vö. Kiv 36-38. f.), „az
égőáldozati oltár hossza ~ könyök, szélessége ~ könyök, négyszögletes,
magassága három könyök” (Kiv 38,1). Az oltár fölszentelésére minden
törzs hozott 2 marhát, ~ kost, ~ bakot és ~ egyesztendős bárányt (vö. Szám
7. f.). Izáj ~ kenyeret küldött Dáviddal Saulnak (1Sám 16,20),
Dávid ~ kővel a tarisznyájában ment Góliát ellen (1Sám 17,40). A
salamoni tp-ban a kerubok szárnyainak hossza ~ könyök volt (2Krón 3,11)
Salamon az udvar közepén ~ könyök hosszú, ~ könyök széles, három könyök magas
bronzemelvényen imádkozott (2Krón 6,13). Ezekiel látomásában az új tp.
méreteinek is alapszáma (Ez 40,48). - Az ÚSz-ben Jézus
a →kenyérszaporításkor
~ kenyeret szaporított meg (Mt 14,17; Mk 6,41; Lk 9,13; Jn 6,9),
példabeszédeiben az →okos
és balga szüzek és a talentumok száma (Mt 25,15; Lk 19,18-19), ~ veréb
is csak 2 fillért ér (Lk 12,6), a szamariai asszonynak ~ férje volt (Jn
4,18), Jeruzsálemben a Betheszda fürdőnek ~ oszlopcsarnoka volt (Jn
5,2). A szt sebek száma (→Krisztus sebei).
- Az Egyh. erkölcstanát az →öt
parancsolat, az iszlám tanítását az →öt oszlop foglalja
össze. Aquinói Szt Tamás az →istenbizonyítás
öt útját tanítja. A zene egyik legfontosabb rendezőelve az ~fokúság (→pentatónia). - Ikgr. Kr.
e. a 3. évezredtől ismert leggyakoribb ábrázolása a →pentagramm, a
világmindenség szimbóluma. A kk. műv-ben Krisztust és a 4 evangélistát,
valamint Krisztus ~ szt sebét jelenti. A zárt emberi →kéz ősi
varázslatot elhárító jel. Az ~öt a →csomóban is ábrázolták.
**
hat (gör.
hex, lat. sex): a természetes számsor hatodik egész száma (6).
Sokjelentésű, szent szám: a makrokozmosz, a teremtés napjainak (→hatszög) s
ezáltal a munkanapok, a szeráfok (Iz 6) és a négy élőlény (Jel 4,8)
szárnyának, a világkorszakoknak, az emberi életkoroknak, kánai menyegző
korsóinak (Jn 2,6) száma. A →hatodik óra Jézus szenvedésének utolsó szakasza, a teljes
napfogyatkozás órája (Mt 27,45; Mk 15,33; Lk 23,44). **
hét, hetes (gör.
hepta, lat. septem): tőszámnév, a természetes számsor egész száma
(7). - A vallástört-ben a →három mellett
a legfontosabb szám. Az ókori K világában a kozmikus-csillagászati rend száma,
szent szám. Alapvető tapasztalat volt a hold négy, egyenként ~ napos fázisa,
majd a bolygók hetes száma. ~ volt az életkorok, a világ csodáinak, a
bölcseknek a száma (→hét bölcs). Püthagorasznál a ~ az egészséget is jelenti. - Az
ÓSz-ben a ~ a zárt és tökéletes egész kifejezője: a hetedik napon
készült el a →teremtés (Ter
2,3; →szombat), jelent meg Isten Mózesnek (Kiv 24,16), esett
el Jerikó ~ pap hétszeres harsonaszavára, miután hétszer megkerülték
Izrael fiai (Józs 6,1-16). Az egyiptomi ~ szűk és ~ bő esztendő
jóslataként a fáraó álmában ~ sovány, ill. ~ kövér tehenet látott (Ter 41.
f.). A →menóra ~ágú (Kiv 25,31). Bálaám ~ oltárt épített (Szám
23,14). Az Úr ~ szeme bejárja az egész földet (Zak 4,10). A
Bölcsesség ~ oszlopra építette házát (Péld 9,1). - Az ÚSz-ben
főként Mt-nál gyakori: a Miatyánk ~ kérése (6,9-13),
Jézus ~ példabeszéde (13. f.), a kenyérszaporítás után ~ kosár maradék
(15,37). Lk is hetes rendszerben szerk. →Jézus családfáját. A diákonusok hetes száma a korabeli
testületszervezés szokásához igazodott (ApCsel 6,5). A ~ a Jel-ben
különösen gyakori: ~ egyh. (1,11), ~ arany gyertyatartó
(1,12), ~ csillag (1,16); ~ fáklya Isten
trónja előtt (4,5), a Bárány ~ szarva és szeme (4,6), Isten ~
szelleme (4,6), ~ pecsét (5-6. f.), ~ harsonaszó (8-9. f.),
~ csésze (16. f.), ~fejű vadállat (17,10). A →hetven a ~ és a →tíz szorzataként
jelentőségteljes szám. A hetven és a ~ szorzata, ill. a 77 a határtalanság
kifejezése (Mt 18,22). - Az egyházatyáknál Szt
Cipriánnál a 3 (a teremtetlen Isten) és a 4 (teremtett világ) összege.
Ireneusznál és Tertuliánnál a Zsid 4,4 alapján az
eszkatologikus nyugalom hordozója, Szent Ágostonnál a tökéletesség, a teljesség és
a Szentlélek száma. E hagyomány folytatásaként tekinthető a →hét szentség, a →Szentlélek hét ajándéka, az →irgalmasság cselekedetei (~), a ~ erény és a ~ főbűn,
a →hét szabad művészet, a zenében a ~fokúság. - Ikgr.
A 9-15. sz. ker. műv-ében a ~ a végtelenség és az örökkévalóság, a teljesség
jele. Gyakori képe a menóra. **
nyolc (gör. októ, lat. octo): tőszámnév, a természetes számsor nyolcadik
egész száma (8). A babiloni világképben a lélek a hét bolygószféra elhagyása
után érkezik meg a 8., a legmagasabb égi szférába (egek ege). Platón szerint a lélek megítélése 7 napig tart, a 8. napon
szabadul. Püthagorasznál az égi harmónia, teljes egyezés (zenei
oktáv), ezáltal a szeretet és a barátság száma. A Szentírásban. Az evang-okban a ~ fontos szám: a hegyi beszéd a →nyolc boldogsággal kezdődik. A zsidó napszámítás szerint Jézus a 8. napon
támadt föl. Ezért a patrisztikában a 8. nap az új teremtés kezdete, az örök
élet képe. Krisztus föltámadása miatt a beteljesedés száma (Zsolt 117,24: Haec dies quam fecit Dominus), dicsérete megtalálható Szt Ambrus zsoltármagyarázataiban: „Feltámadásával Ő megszentelte
a nyolcadik napot, mely az első kezdett lenni, az, amelyik a nyolcadik volt,
mert a számok rendjéből előnye lett, és szentsége lett az Úr feltámadásából.”
Fontos Ambrus számára, hogy Jézus szenvedési jövendölése és a színeváltozás
között is ~ nap telt el. A ~as szám a szellemi újjászületés szimbóluma. A Zsolt 118 magyarázatánál (mivel ~ verses egységekből
áll) ismét fölmerül a ~as szám. A görögök ismert szólása volt a „panta októ”, a
„minden a nyolc”, melyet talán a földet körülvevő szférákra értették.
Órigenésznél a hetes szám az érzéki világot szimbolizálja, a ~as az
örökkévalóságot. A ker. építészetben a 8 feltűnik oszlopok, tornyok,
baptisztériumok, keresztkutak alaprajzában (→nyolszög). - A →gregorián ének ~ zsoltártónust használ. **
kilenc (gör. ennea, lat. novem): a természetes számsor kilencedik egész száma
(9), tőszámnév. A ~ mint a →három többszöröse (főként kelta, germán, finnugor népeknél) a
tökéletesség száma. Kínában az eget megjelenítő pagoda ~ szögletű. ~ az angyali
kar. Krisztus a ~edik órában halt meg (vö. Mt 27,46; Mk 15,34; Lk 23,44). →kilencnapos ájtatosság **
tíz (gör. deka, lat. decem): tőszámnév, számrendszerünk alapja. – Isten
parancsainak, s ezáltal a bölcsességnek és tökéletességnek, az életünket átfogó
gyakorlati teljességnek a száma. A Szentírásban: →tízparancsolat. Az Úr ~ igazért megkegyelmezett volna
Szodomának (Ter 18,32); ~ csapást mért Egyiptomra (→egyiptomi csapások). A 7. hónap ~edik napja az →engesztelés napja. Áldozatként ~edrészt kellett fölajánlani (→tized). – Az ÚSz-ben a talentumok példabeszédében a
legügyesebb szolga ~ minát kapott. Jézus ~ leprást gyógyított meg (Lk 17,12–17), de a ~ből csak egy jött vissza hálát adni. (vö. még Lk 15,8) – Mint 2 x 5 az ember és emberi világ jelképe. Az →okos és balga szüzek száma 2 x 5. – Az építészetben a szabályos tízszög fele szentélyek alaprajza lehet (pl. kalocsai székesegyház). **
tizenegy (gör. endeka, lat. undecim): tőszámnév. – A →tíz ellentéteként (túlhaladja azt) a →mértéktelenség, törvény nélküliség száma. A Szentírásban egy kis ideig az apostolok száma, amikor
Júdás már nem élt és Mátyást még nem választották meg (Lk 24,8–12).
tizenkettő (gör. dódeka, lat. duodecim): tőszámnév, a →három és a →négy szorzataként a tökéletesség →száma. – Kínában és Babilonban a nagy kozmikus szám, a 60-as számrendszer alapszáma és az →állatkör száma. Egyiptomban a napot ~ órára, az évet
~ hónapra osztották. A →gnosztikusok emanációs tana ~ éont ismert. A
Szentírásban a tökéletesség és a szentség száma: Izraelnek ~ törzse
volt, ezért a →kitett kenyerek, s az →érctengert tartó ökrök (1Kir 7,23–25) száma is ~ volt. – Az ÚSz-ben ~ az apostolok
és a mennyei Jeruzsálem kapuinak száma. Ennek szorzatai Jahve 72 neve, a Jel →huszonnégy vénje, s a →száznegyvennégyezer kiválasztott. – J. Flavius szerint a →jeruzsálemi templomban a ~ kitett kenyér a zodiákus és az esztendő
szimbóluma volt. – Ikgr. A kettős →állatkör a tizenkét pátriárka jelei is a Ter 49 alapján, ahol Jákob fiait állatok tulajdonságaival
jellemezte. Allegóriájában az ap-ok és tanítványok a ~ órás napot jelentik,
ugyanakkor az Úr esztendejének ~ hónapját. (Ravenna, Baptisztérium
mennyezete). A kora gótikus könyvfest-ben a ~ a díszítőelemek elhelyezésében
játszik fontos szerepet. – A →karácsony és →vízkereszt közötti napok száma. →tizenkét nap **
tizenhárom (lat. tredecim): tőszámnév, a →Fibonacci-számsor 5. száma (→aranymetszés). – A pogány →számszimbolikában baljós szám, mivel a teljességet jelentő →tizenkettőhöz hozzáadódik még egy (dolog v. személy), mely
megbontja a teljességet és a harmóniát, ezért el kell pusztítani, v. halált
okoz. Babilonban az alvilág, a zárt rendszer fölbomlásának, a szökőévnek és a
szerencsétlenségnek a száma volt. Az egyiptomi mitológiában Ozirisz testét Szet
~ darabra tépte szét. – Az ÓSz-ben Izmael ~ éves volt, amikor a 99 éves Ábrahám
körülmetélte őt (→körülmetélés) (Ter 17). A sátoros ünnep áldozati rendjében ~ a
föláldozandó fiatal bikák száma: az első napon ~, s utána a 7. napig minden nap
eggyel kevesebb (Szám 29,12–33). Salamon kir. a saját házát ~ évig építette (1Kir 7,1). A Templom keleti kapujának a hossza ~ könyök volt (Ez 40,11). →Eszter könyvében Adar hónap 13-a először Izr. tervezett elpusztulásának a
napja (Ámán sorsvetéssel ezt a napot jelölte ki a zsidók kiirtására a
birod-ban); miután Eszter kir. közbenjárására Izrael megmenekült, ugyanez a nap
a bosszúállásuk napja lett. – Jézust a husvéti készület napján, azaz Niszan
hónap 13-án, pénteki napon feszítették keresztre. Ebből fakadt a félelem a
13-as számtól. – A →fatimai jelenések 13-án történtek. Mindszenty József bíb. rendelkezésére Mo-on minden
hónap 13. napja engesztelő nap. **
tizennégy (lat. quatuordecim): tőszámnév. – 2 x 7 = 14: szerencsés szám volt már Babilonban és Egyiptomban. Az
Egyházban az apostolkollégium, a Mátyással és Barnabással kiegészült apostoli
közösség száma. – A keresztúton ~ stáció van. A genealógia (→nemzetségtábla) 3 x 14 nemzedékből áll; Dávid mássalhangzóinak számértéke
(d=4 + v=6 + d=4) **
tizennyolc (lat. octodecim): tőszámnév. A →kabala szerint szerencsés szám, az élő Isten
nevének számértéke.
negyven (lat. quadraginta): természetes, pozitív egész →szám, a →négy és a →tíz szorzata. - A keleti gondolkodásban a
határtalanság szimbóluma. - A Szentírás →számszimbolikájában a tizes csoportok közül kiemelkedik, az ÓSz-ben 9x, az ÚSz-ben
4x fordul elő, és „nagyon hosszút” jelent. - a) ~ napig zuhogott az eső a vízözön előtt (Ter 7,4); volt Mózes a Sínai-hegyen (Kiv 24,18); volt úton Illés (1Kir 19,8); kellett bűnbánatot tartania Ninivének (Jón 3,4); böjtölt Jézus a pusztában (Mt 4,2); jelent meg a föltámadása után a tanítványoknak (ApCsel 1,3). A születés után ~ nappal kellett bemutatni az Úrnak az
elsőszülött fiúkat (Lev 12,1-4). - b) ~ évig tartott Izrael →pusztai vándorlása (Neh 9,21; Zsolt 94,10; ApCsel 7,36). - A lit-ban ~re utal a →nagyböjt és a →negyvenórás szentségimádás. A népi megfigyeléseken alapul a →negyvenes nap és a →negyvenelés. **
Hetvenkettõ: hetvenkét tanítvány: a →tanítványok szélesebb köréből kiválasztottak, akiket az Úr kettesével
küldött maga előtt utat készíteni evangéliumának (Lk 10,1-24). →hetven **.
Saját megjegyzés: a
hetvenkettõ jelképezi a vízözön utáni 72 nemzettséget (Ter 10) (Erdő Péter magyarázata). A hetvenkét tanítvány száma jelképezi, hogy a föld
minden nemzetségéhez van Krisztus tanitványainak küldetés...
száznegyvennégyezer: 1. Jel 7,4 szerint az Izrael →tizenkét törzséből megjelöltek száma: 12 x 12 ezer. A megjelöltek Isten
pecsétjét, a →tau jelét viselik homlokukon. 2. Jel 14,1-5: a Bárány közvetlen kísérete, akik „asszonyt nem érintettek,
szüzek maradtak, és mindenüvé követték a Bárányt, ahova csak ment”. Az új
éneket csak ők tudták megtanulni, akik Isten és a Bárány zsengéi. **
Forrás: Magyar Katolikus Lexikon
Saját megjegyzések
százötvenhárom: Jézus feltámadása utáni csodálatos halfogás ( Jn 21,11). A nagy halak száma százötvenhárom volt. Ezek embereket jelképeznek (Mt 4,19). Halak nagysága a fogás minõségét jelképezi, vagyis szerintem az apostolutódokat, akikre átruházzák az apostolok az ősegyházat...
hatszázhatvanhat: Isten hat nap alatt teremtette a világot és a hetedik nap megpihent. A hatszázhavanhat, a hatosnak számnak a háromszori megismétlése vagyis örökké... Salamon királynak évente 666 talentum súlyú arany folyt be ( 1 Kir 10,14). Itt a hetedik napon Isten megnyugszik. A Jelenések könyvében a 666 emberi szám, a fenevad nevének száma ( Jel 13,18). Ez lehet a hetedik nap, a nyugalom napjának ( Ter 2,1) háromszori megtagadása...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése