Szent Mihály arkangyal, védelmezz minket a küzdelemben; a sátán gonosz kísértései ellen légy oltalmunk! Esedezve kérjük: „Parancsoljon neki az Isten!” Te pedig, mennyei seregek vezére, a sátánt és a többi gonosz szellemet, akik a lelkek vesztére körüljárnak a világban, Isten erejével taszítsd vissza a kárhozat helyére! Amen.
Ha kinyítjuk a szentírást, akkor már az elsõ könyv, harmadik fejezetében (Ter 3:1), ott találjuk a kígyó szimbólumát. Olvashatjuk, hogy a kígyó ravaszabb volt minden állatnál és bûnre csábította az elsõ emberpárt. Ez az esemény lett aztán minden bajnak a gyökere. De vajon tényleg ravasz a kígyó? Beszélget a kígyó és bûnre csábít? A kígyó egy értelem nélküli állat, amely nem képes ilyen dolgokra. Nyilvánvaló, hogy itt egy szimbólummal állunk szemben...
Tudjuk a Szentírás könyveibõl ( pl. a Jel 12:9; 20:2) és az Egyház tanításából, hogy a kígyó, az õskígyó, az maga a Sátán. A Sátán, a bukott angyal, aki egy hatalmas és fényes, tiszta szellemi lény volt (Iz 14:10-16; Ez 28:14-19), de megromlott és Isten ellen fordult. A Sátán egy Istennel ellenkezõ szellemi lény... Sátánnak nevezzük a bukott angyalok seregét is, akik a Sátánhoz pártoltak és vele együtt gonosz szellemi egységét alkotnak...
Miért kígyó?... Miért nem béka vagy angolna, zsiráf vagy hipopotámusz?... Kell legyen valamilyen értelmes magyarázat erre a szimbólumra...
Egy értelmes magyarázat az lehet, hogy a sárkány repül, de kígyó csak a porban kúszik, tehát nem repül, azaz nem emelkedik fel az égbe. A másik magyarázat az, hogy a kígyónak halálos a marása...
(Ter 3:13-15) Az Úr Isten ekkor megkérdezte az asszonyt: »Miért tetted ezt?« Ő így felelt: »A kígyó rászedett és ettem. « Ekkor az Úr Isten így szólt a kígyóhoz: »Mivel ezt tetted, légy átkozott minden állat és földi vad között; a hasadon járj, és port egyél életed valamennyi napján! Ellenségeskedést vetek közéd és az asszony közé, ivadékod és az ő ivadéka közé: Ő széttiporja fejedet, te pedig a sarkát mardosod.«
A fenti szentírási részt ellemezve a következõket láthatjuk, feltételezhetjük:
1. A kígyó
(Ter 3:13-15) Az Úr Isten ekkor megkérdezte az asszonyt: »Miért tetted ezt?« Ő így felelt: »A kígyó rászedett és ettem. « Ekkor az Úr Isten így szólt a kígyóhoz: »Mivel ezt tetted, légy átkozott minden állat és földi vad között; a hasadon járj, és port egyél életed valamennyi napján! Ellenségeskedést vetek közéd és az asszony közé, ivadékod és az ő ivadéka közé: Ő széttiporja fejedet, te pedig a sarkát mardosod.«
A fenti szentírási részt ellemezve a következõket láthatjuk, feltételezhetjük:
1. A kígyó
Ez egy vagy több angyalt, tiszta szellemi lényt ábrázol. A kígyó egy olyan szimbólum, amely a jövõbõl a múltba visszatekintve van ráragasztva erre a szellemi lényre...
Istennél nincs idõ, tehát a bukott angyal szellemi változásában nincsen idõ szerinti átmenet, hanem az valahogyan „kattanásszerûen” történt. Ez a változás visszavonhatatlan és örök... Mégis, számunkra, ez a változás egy folyamatként jelenik meg. Itt még hatalmas angyalként látjuk, késõbb, Jób könyvében még Isten színe elõtt ellenkezik (Jób 1:6-11), míg végül, a Jelenések könyvében, már letaszíttatik a mennybõl a földre ( Jel 12:7-12)...
A (Ter 1:20) -ban láthatjuk, hogy elõbb lettek a csúszó-mászók és azután az égben szárnyaló, szárnyas állatok. Tehát a szárnyas állatok magasabb rendûek a csúszó-mászóknál, azért is, mert elvben vagy lényegileg, a csúszó-mászókra épülve teremetettek, de azért is, mert amíg a csúszó-mászók a porban síklanak, addig a szárnyasok az égen repülnek. A két, egymás után teremtett, állatfaj között óriási létkülönbség van.
A (Ter 1:20) -ban láthatjuk, hogy elõbb lettek a csúszó-mászók és azután az égben szárnyaló, szárnyas állatok. Tehát a szárnyas állatok magasabb rendûek a csúszó-mászóknál, azért is, mert elvben vagy lényegileg, a csúszó-mászókra épülve teremetettek, de azért is, mert amíg a csúszó-mászók a porban síklanak, addig a szárnyasok az égen repülnek. A két, egymás után teremtett, állatfaj között óriási létkülönbség van.
Tehát a kígyó szimbóluma azt jelzi, hogy a bukott angyal elveszítette az egekben való repülés képességét és a föld, a teremtett anyagi világ porába szorul le...
2. Légy átkozott, minden állat és földi vad között
2. Légy átkozott, minden állat és földi vad között
Ez azt jelenti, hogy a bukott angyal ki van közösítve, ki van rekesztve, az égi, a szellemi teremtmények közül...
Ebben a szimbolisztikában, ebben a párhuzamban, az égi, szellemi teremtmények az állatvilággal vannak szemléltetve. Ezáltal is fokozottan ki van emelve a magasságos Isten nagysága és hatalma.
3. A hasadon járj
3. A hasadon járj
Ez a magaláztatást, a képeségektõl való megfosztást és az anyagi világba való letaszíttatást jelképezi. A hatalmas, fényes, ragyogó, a harmadik égbe szárnyaló szellemi hatalmasság, elveszíti szárnyait, mennyei erejét, képességeit és tisztségével járó hatalmát...
4. Port egyél életed valamennyi napján
4. Port egyél életed valamennyi napján
Mivel az angyal is teremtmény, ezért nincs autonómiája önmagában, nincs élete önmagában. Ez csak Istenben van meg (Jn 5:26). Ezért az angyalok is táplálkoznak... Hallottunk az angyalok kenyerérõl? Tudjuk, hogy ezt az Eucharisztiára mondják? Nem tudjuk potosan, hogy miképpen táplálkoznak az angyalok, de egy biztos: az Eucharisztia a feltámadt Krisztus teste és vére, Aki valóságos Isten és az angyalok is Istenbõl táplálkoznak. Ez az, amit a Sátán elveszített: az Istenbõl való táplálkozás jogát. Ettõl kezdve csakis az anyagi, halott, alacsony rendü világ porával elégítheti ki az ő lelkét...
5. Ellenségeskedést vetek közéd és az asszony közé
5. Ellenségeskedést vetek közéd és az asszony közé
Ez az igerész a jövõbe mutat... Rámutat arra, hogy a bukott angyalok romlottságukban megkívánják az emberek leányait (Ter 6:4) és a testi kivánság miatt elhagyják égi tisztségüket (Jud 1:6). Mivel asszonyi test kívánására vetemedtek, ezért asszony által rontatik meg a Sátán feje (Bir 4:21; Judith 13:8; Esz 7:10). Továbbá, az idõk teljességében, ez a Szûzanyára mutat, akitõl születik a Megváltó és az Úrnõre (2Ján 1:1) , az Egyházra, Krisztus misztikus testére, akinek feje a Megváltó...
6. Ivadékod és az õ ivadéka közé
6. Ivadékod és az õ ivadéka közé
Az ivadék szülöttet, gyermeket jelent. A szülöttséget két értelemben használják: lelki értelemben és testi értelemben (Jn 3:3 - 6)...
A tanítvány a mester szülöttje és a mester a tanítvány atyja ( Fil 1:10). Ez a lelki ivadék. Az apától és az anyától született gyerek pedig a testi ivadék. Úgy néz ki, hogy a Sátánnak vannak lelki ivadékai is, meg testi ivadékai is. Lelki ivadékai azok a bukott angyalok, akiket meggyõzött, hogy Isten ellen forduljanak ( Jel 12:4) és azok az emberek is, akiket a világban elcsábít ( Jn 8: 44), hogy őt kövessék. A testi ivadékai pedig azok az óriások, a régi idõk híres-neves hősei, az óriss titanok, akiket az asszonyokkal való közösülés által nemzettek ( Ter 6:4). Úgy néz ki, hogy a Sátán mindkét féle ivadéka szemben áll az asszony ivadékával. Az Asszony ivadéka pedig elsősorban egyértelmûen Jézus Krisztus és aztan a hívõk, akik beleoltattak Krisztusba, az Egyházba, aki az Úrnõ...
7. Ő széttiporja fejedet, te pedig a sarkát mardosod
A Sátán és ivadékainak sorsa az, hogy az Asszony ivadékainak talpa alatt legyenek. A hatalmas, magasabbrendû lény sorsa, hogy a gyenge ember talpa alá kerüljön...
A hívõ ember hatalmat kapott, hogy kígyókon és skorpiókon tapodjon (Lk 10:19), hogy Jézus nevében ördögöket ûzzön (Mk 16:17) és hogy a gonosz lelkek engedelmeskedjenek neki (Lk 10:17). A hívõ emberre nincs hatással a kígyó mérge sem testi, sem lelki értelemben (Mk 16:18). A Sátánnak megvan még a méregfoga és ideig-óráig még marni is tud, de csak azokat tudja megmarni, akik helyet adnak neki (Ef 4:27). Nekünk, hívõknek, Krisztusban hatalmunk van fölötte...
A kígyó szimbóluma beépült az emberek tudatába és minden civilizáció kulturájába. Ez egyrészt a kinyilatkoztatás által történt, másrészt pedig a Sátán megnyilvánulása és tevékenysége miatt.
A kígyó szimbóluma beépült az emberek tudatába és minden civilizáció kulturájába. Ez egyrészt a kinyilatkoztatás által történt, másrészt pedig a Sátán megnyilvánulása és tevékenysége miatt.
Amikor a Sátán „átkattant” az istengyûlöletre és az istenellenességre, akkor fejest is vetett a gyûlöletbe és a dacba. Ezért aztán magáévá tette a kígyó szimbólumát, de egy olyan kígyóét, amely felemeli fejét és pattanva támad. A kobra kígyó ezért talán a Sátán legkifejezőbb szimbóluma. Mivel a Sátán ivadékainak, az õsvilág óriásainak civilizációja leginkább Egyiptomban és környékén jött létre, ezért gondolhatjuk, hogy az õsi, egyiptomi uralkodók fejdísze atyjuktól, a Sátántól származik. Láthatjuk, hogy ezeket az õsi urakodókat, az óriásokat, akik az új világ fáráóinak elõdei voltak, halotti szertartásaikban, az õskígyó viszi el a hátán a túlvilágba.
A késõbbi pogány kulturákban, a kígyó szimbóluma mindenféle jó vagy rossz értelmet nyert, amelyek nem relevánsak. Ezek mindmáig léteznek, fõleg az ázsiai pogány népeknél. A keresztény embernek a kígyó csakis a Sátánt, az ördögöt és démonait jelképezi. A hívõ ember ezeknek a dolgoknak, a Sátán létezésének és működésének tudatában kell lennie és aki nem teszi, az nem hisz az evangéliumokban se...
Ima: Nusiai Szent Benedek, aki mindvégig talpon maradtál a küzdelemben, légy a segítségünkre. Ámen.
A késõbbi pogány kulturákban, a kígyó szimbóluma mindenféle jó vagy rossz értelmet nyert, amelyek nem relevánsak. Ezek mindmáig léteznek, fõleg az ázsiai pogány népeknél. A keresztény embernek a kígyó csakis a Sátánt, az ördögöt és démonait jelképezi. A hívõ ember ezeknek a dolgoknak, a Sátán létezésének és működésének tudatában kell lennie és aki nem teszi, az nem hisz az evangéliumokban se...
Ima: Nusiai Szent Benedek, aki mindvégig talpon maradtál a küzdelemben, légy a segítségünkre. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése