2018. február 5., hétfő

Valóságos Isten

Eszembe jutott egy régi esetem, amikor vitába kerültem egy unitárius barátommal. Akkoriban már elég sokat olvastam a szentírást, és egy alkalommal, a hivatalban, szó szót váltott, és én tanúságot tettem az Úr Jézus Krisztus isteni természetéről. Akkor még nem voltam tisztában, hogy a különböző felekezeteknek milyen a hitük...

Ez a barátom, mivelhogy ő unitárius, igencsak nekemugrott, és elkezdte bizonygatni, hogy Jézus csak ember volt. Váltig állította, hogy egy az Isten, a mennyei Atya, és rajta kívül nincs más isteni személy... Én viszont szentírási részekkel bizonygattam, hogy az egy Istenben három személy van, az Atya, a Fiú és a Szentlélek. De hiába bizonygattam így, mert ő is kiválogatta és idézte azokat az igerészeket, amelyek "emberfiának" és "prófétának" nevezik az Úr Jézust. Majdnem egy órán át vetekedtünk így a munkatársak nagy érdeklődése közepette, mert hát a barátomnak igencsak erős hangja van, és fölöttébb vehemens. Ez a vita aztán még egyszer megismétlõdött, úgy kb. egy évre rá, amikor egy asztalnál együtt ültünk társaságban...

Ha ezekre a vitákra visszagondolok, már nem nagyon emlékszem milyen érveket sorakoztattam fel. Ugyanakkor, ott van az a tény is, hogy nekünk ma már könnyű tudni, hogy az Úr Jézus az Isten Fia, a második isteni személy, és valóságos Isten, mert a zsinatok, a dogmák és az Egyház Tanítóhivatala felvilágosított bennünket. De vajon, hogyan ismerhették fel az Úr Jézus istenségét akkor, ott, az Ő földi működésének ideje alatt? Hogyan ismerhették fel istenségét az Őt hallgató emberek, akár írástudók, akár tudatlanok?...


A Messiás igérete

Az ószövetségi írások beszélnek az eljövenőről, az Igazról és a Szentről, Dávid sarjáról, aki helyreállítja majd Izraelt, megszabadítja Izrael népét és országát. Sőt Izajás könyvében az áll, hogy maga Isten jön el, és szabadítja meg a népet...

(Iz 34:4-6) Mondjátok a csüggedt szívűeknek: „Bátorság! Ne féljetek! Nézzétek, eljön Istenetek, eljön, hogy bosszút álljon és megfizessen. Maga az Isten jön el, hogy szabadulást hozzon nektek.” Akkor megnyílik a vakok szeme, s a süketek füle hallani fog.

Ezt azonban nem könnyű értelmezni. Maga Keresztelő János is elbizonytalanodott, és kérdeztette tanítványai által az Úr Jézustól, hogy Ő-e az eljövendő, vagy mást várjanak. Erre az Úr Jézus a fenti igerészre hivatkozva válaszolt...

(Mt 11:2-6) Közben János a börtönben hallott Jézus tetteiről. Elküldte tanítványait, hogy kérdezzék meg: „Te vagy az eljövendő, vagy mást várjunk?” Jézus így válaszolt és mondta: „Menjetek, s adjátok tudtul Jánosnak, amit hallotok és láttok: Vakok látnak, sánták járnak, leprások megtisztulnak, süketek hallanak, halottak feltámadnak, a szegényeknek pedig hirdetik az evangéliumot. Boldog, aki nem botránkozik rajtam.”

De más igerészek is előrevetítik, hogy a Messiás Isten...

(Iz 7:14) Ezért az Úr maga ad nektek jelet: Íme, a szűz fogan, fiút szül, és Immánuelnek nevezi el.

(Mt 1:23) Íme, a szűz fogan és fiat szül, Emmánuel lesz a neve. Ez azt jelenti: Velünk az Isten.

Az Úr Jézus implicite nyilatkoztatja ki istenségét
 
Az Úr Jézus nem mondta ki direkt, hogy Ő Isten. Ez ugyanaz a magatartás, mint amikor csodatettei után megtiltja az embereknek, hogy beszéljenek róluk (Mk 7:36; 8:30). Szerénységrõl lenne szó? Nem, hanem az Ő isteni bölcsességről, hogy időnap előtt ellene ne támadjanak, hogy véghez tudja vinni mindazt, amiért eljött a világba. De ugyanakkor, implicit módon, többször is rávilágított a maga istenségére...

- Elõször is akkor, amikor a gazdag ifjú jónak mondja az Úr Jézust. Ekkor Ő azt válaszolta, hogy senki sem jó csak egyedül az Isten. Ugyanakkor, az evangéliumban, még a vele együtt megfeszített lator is tanuskodik, hogy az Emberfia semmi rosszat sem tett...

(Lk 18:18-19) Egy előkelő ember megkérdezte: „Jó Mester, mit tegyek, hogy elnyerhessem az örök életet?” Jézus ezt válaszolta neki: „Miért mondasz engem jónak? Senki sem jó, csak az Isten.

(Jn 10:32) Jézus megkérdezte tőlük: „Láthattátok, mennyi jót vittem végbe Atyám erejéből. Melyik jótettemért akartok megkövezni?

(Lk 23:41) Mi tetteink méltó jutalmát kapjuk. De ő nem csinált semmi rosszat.”

Tehát az tény, hogy az Úr Jézus csupa jót cselekedett, bizonyítja, hogy Ő Isten, mert csak egyedül Isten teljesen jó…
 
- Másodjára akkor, amikor a béna embernek megbocsájtja bűneit. Az írástudók joggal gondolták, hogy csakis Isten bocsájthatja meg a bűnöket. Ezért, hogy meggyőzze őket és higgyenek, az Úr Jézus látható jelét adta bűnbocsájtó hatalmának, azzal, hogy a bűn fizikai következményeit is megszűntette...

(Mk 2:5-12) Hitüket látva, Jézus így szólt a bénához: „Fiam, bűneid bocsánatot nyertek.” Néhány írástudó is ült ott. Ezek ilyen gondolatokat forgattak magukban: „Hogy beszélhet ez így? Káromkodik. Ki bocsáthatja meg a bűnt más, mint az Isten?” Jézus lelkében belelátott gondolataikba. „Miért gondoltok ilyeneket magatokban? – kérdezte. – Mi könnyebb? Azt mondani a bénának: Bűneid bocsánatot nyertek vagy azt mondani: Kelj föl, fogd az ágyadat és menj? Tudjátok hát meg, hogy az Emberfiának van hatalma a földön a bűnök megbocsátására!” Ezzel odafordult a bénához: „Mondom neked, kelj fel, fogd az ágyadat és menj haza!” Az felkelt, fogta a hordágyat és mindenki szeme láttára elment. Mindnyájan ámultak, dicsőítették az Istent, s mondták: „Ilyet még nem láttunk soha.”

Ezzel is az Úr Jézus bizonyította, hogy az Emberfia valóságos Isten...

A zsidók megértik, hogy Jézus Istenként nyilatkozik

A zsidók, az írástudók meg a farizeusok, elég hamar értelmezték teológiailag is az Úr Jézus beszédét, és felfogták, hogy Ő Istenként beszél...

(Jn 5:18) Ezért azután a zsidók még inkább meg akarták ölni, mert nemcsak megtörte a szombatot, hanem saját Atyjának is nevezte Istent, és így egyenlővé tette magát az Istennel.

(Jn 10:33) A zsidók így feleltek neki: Nem jó cselekedetért kövezünk meg téged, hanem istenkáromlásért, vagyis azért, mert te ember létedre Istenné teszed magad.

Ezt leginkább az Atyával való egységének kijelentésével nyilvánította ki...

(Jn 10:38) De ha azokat viszem végbe, akkor ha nekem nem hisztek, higgyetek a tetteknek, hogy végre lássátok és értsétek: az Atya bennem van s én az Atyában vagyok.”

(Jn 14:11) Higgyétek, hogy én az Atyában vagyok, s az Atya bennem.

A zsidók megértik, hogy Jézus Istenként, Istennel egyenlőként lép fel, de mivel nem hisznek neki, meg akarják Őt ölni istenkáromlásért...

Isten Fia és Isten fiai
 
Amikor a zsidók szemére vetik az Úr Jézusnak, hogy Istenként nyilatkozik azáltal, hogy Isten Fiának mondja magát, akkor Ő azzal védekezik, hogy az írásokban is ott áll, hogy “istennek vagytok”, mármint azok is istenek, akikhez az ige szól...

(Jn 10:33-36) A zsidók így feleltek neki: Nem jó cselekedetért kövezünk meg téged, hanem istenkáromlásért, vagyis azért, mert te ember létedre Istenné teszed magad. Jézus így válaszolt: Nincs-e megírva a ti törvényetekben: „Én mondtam: istenek vagytok”? Ha isteneknek mondta azokat, akikhez az Isten igéje szólt, márpedig az Írást nem lehet érvénytelenné tenni, akkor ti hogyan mondhatjátok rólam, akit az Atya megszentelt, és elküldött a világba, hogy káromlást szólok, mert azt mondtam: az Isten Fia vagyok?! (Zsolt 82:6)

Ezzel arra utal, hogy Ő nem csupán egy az Isten fiai közül [akik az angyalok ( v.ö. Ter 6:4)], hanem különb azoknál: Ő Isten egyszülött Fia...

(Zsid 1:5) Vajon melyik angyalnak mondta valaha: „A fiam vagy, ma szültelek?” Vagy: „Én atyja leszek, ő meg a fiam.”

(Jn 3:16) Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen.
 
Az Úr Jézusnak hatalma van élet és halál fölött
 
Az Úr Jézus nem kell, hogy életet kapjon valakitől, mert az Atya megadta neki, hogy élete legyen önmagában...

Jn 5:26 Mert ahogyan az Atyának van önmagában élete, úgy a Fiúnak is megadta, hogy élete legyen önmagában.

Ezt az életet adja nekünk az Õ testében, az Ősszentségben, ami az élet kenyere (Jn 6:35-59). Ez istenségének legnagyobb bizonyítéka, hogy élete van önmagában. És Ő képes lerakni életét, hogy aztán újra felvegye...

(Jn 10:17) Azért szeret engem az Atya, mert én leteszem az én életemet, hogy újra felvegyem azt.

De nemcsak újra felveszi életét, hanem feltámaszt mindenkit, és visszadja életét mindazoknak, akik hisznek Őbenne...

(Jn 11:25) Jézus így folytatta: „Én vagyok a feltámadás és az élet. Aki hisz bennem, még ha meghal is, élni fog.

Tehát az Úr Jézus „Isten az Istentõl, Világosság a Világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentõl. Született, de nem teremtmény: az Atyával egylényegű és minden általa lett.”
 
Az Úr Jézusnak van hatalma ítélni
 
A mennyei Atya teljesen átadta az ítéletet a Fiúnak. Ezért az Úr Jézusnak van hatalma eldönteni örökre minden teremtmény sorsát...

(Jn 5:22) Az Atya nem is ítél meg senkit, hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta át...

Az utolsó napon, az Úr Jézus megítéli a földet, és különválasztaja a búzát a konkolytól és a juhokat a kosoktól...

(Mt 13:30) Aratáskor majd szólok az aratóknak: Előbb a konkolyt szedjétek össze, kössétek kévébe és égessétek el, a búzát pedig gyűjtsétek csűrömbe!”

(Mt 25:32-33) Elébe gyűlnek mind a nemzetek, ő pedig különválasztja őket egymástól, ahogy a pásztor különválasztja a juhokat a kosoktól. A juhokat jobbjára állítja, a kosokat pedig baljára.

Kinek van hatalma örök életre vagy örök kárhozatra ítélni az embert, ha nem Istennek?...
 
Tamás apostol megbizonyosodása
 
Tamás apostol hitetlenkedése igen nagy hasznára volt az Egyháznak. Mivel hitetlenkedett és a saját szemével, tappintásával akart meggyőződni arról, hogy valóban feltámadt a Mester, ezért a megtapasztalt valóságtól megrendülve kiáltott fel, és Urának, Istenének vallotta az Úr Jézust. Az Úr Jézus elfogadja az ő vallomását. Ez olyan volt, mint a lábmosás esete, amikor az Úr Jézus igazolta, hogy Ő valóban Úr...

(Jn 20:28) Tamás azt felelte: »Én Uram és én Istenem

(Jn 13:13) Ti Mesternek és Úrnak hívtok, s jól teszitek, mert az vagyok.
 
Tehát láthajuk mindezekbõl, és még más igékből is, hogy az Úr Jézus Krisztus valóságos Isten. És mivel kezdettől fogva az Ő emberségéből indultunk ki, ezért tehát bizonyított dolog, hogy az Úr Jézus Krisztus, egy személyben, valóságos Isten és valóságos ember ...
 
Ima: Uram Jézus Krisztus, imádunk Téged és áldunk, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot. Ámen.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése