A minap, kezembe vettem egy régi hittanfüzetet:
Szertartástan, írta Veress Ernõ hitoktató, kiadták Cluj ( Kolozsváron), 1937-ben. Amint olvastam a szentmise felépítését, az tûnt fel nekem, hogy nem az a
legnagyobb különbség a régi és az új rítusú mise között, amire én gondoltam. Én arra
gondoltam, hogy egykor latinul miséztek, ma meg a nemzet nyelvén. Egykor
háttal miséztek, illetve szembe a fõoltárral, ma meg szembe miséznek a hívekkel, azaz háttal a
fõoltárnak. De mindez csak felfogás és meglátás kérdése…
Mennyire méltatlan, amikor valaki késve érkezik a szentmisére, amikor egy lelkigyakorlaton, a szentmisét egy tálalóasztalkán vagy egy kartondobozon rögtönzik, holott a templom és az oltár ott áll üresen, alig pár száz méterre...
Láttam egyszer, amint egy keresztény biciklitúrán, a cserkészeknek, két összetámasztott bicikli ülésén (amelyen a fenekével ült) mutatta be a pap a legszentebb áldozatot, holott biztosan volt a közelben egy templom, ahol meg lehetett volna tartani az aznapi szentmisét. De az a lényeg, hogy megmutassák azt a bizonyos "keresztény szabadságot", ami valójában szabadosság és önkényesség...
Van azonban egy dolog, amit nem
találok a mai, új ritusú szentmisében és ez az úgynevezett lépcsõima. A szentmise régen a lépcsõimával kezdõdött, amelyet a pap az oltár
lépcsõje elõtt mondott el a ministránsokkal és/vagy a hivekkel együtt.
A lépcsõimának
három fázisa volt: 1. a zsoltár; 2. a Confiteor; 3. a könyörgés ( + bemenet, antifona). Ezekbõl mára csak a Confiteor maradt meg (ha a misézõ pap a közös
bûnbánat felindításakorkor, azt az imát választja: Gyónom a mindenható Istennek...). A bevezetõ zsoltár mintha elmaradt volba és a könyörgés, a bemenet
egyképpen összeolvadt a Kyrie-vel?…
A lépcsõima zsoltárainak elmaradása azt eredményezheti, hogy manapság valahogy csak úgy
beesünk a szentmisére, anélkül, hogy ténylegesen felkészítenénk lelkünket az
Istennel való találkozásra. Legtöbbször már a Kyrie-nél tartunk, amire valahogy lerázzuk magunkról a világi gondolatokat...
A lépcsõima zsoltárai egykor felébresztették
az emberben az Istenre való figyelést, az összeszedettséget és a vágyódást Isten oltárához.
Felinditották az emberben bûnbánatot és a szükséges éberséget. Tudatosította az ember, hogy ott és akkor, Isten mennyei
oltára és szent udvara elé áll. Ezekben a zsoltárokban benne volt az
Istennel való találkozás öröme, a megalázkodás bûneink miatt, a felemelkedés az Isten
iránti reményben, és a bizalom az Úr hûségében. Ez a lelki ráhangolódás idõt,
szavakat, rituálét igényel, hogy ténylegesen odategye az ember a lelkét. Ez nem
ugyanaz, mint amikor az utolsó percben beesünk a templomba és egy elsietett térdhajtás
után, már szinte egybõl a Kyrie-t énekeljük.
Egy alkalommal Busteni-ben voltam. Ez egy hegyi üdülõvároska Brassó és
Színaja között. A délutáni séták alkalmával meglátogattam a helyi ortodox
templomot. Ez egy igényes kis templom, amelyet Ferdinánd román király
építtetett. A templom ajtajától jobbra és balra, a belsõ falon, életnagyságban van megfestve a király meg a királynõ képe. Itt láttam, a templom bejárati lépcsõje és ajtaja
között, egy fekete márványlapot, amely a padlóba van beleépítve és amelyre ezek a szavak vannak vésve: Ember, amikor ezen az ajtón belépsz, hagyd odakint a világ dolgait!...
Vagyis, amint az Úr egykor Mózesnek mondta a csipkebokornál: Vedd le a sarudat a lábadról, mert ez a hely szent!...
(Kiv 3:4-5) Amikor az Úr látta, hogy vizsgálódva közeledik, az Isten
megszólította a csipkebokorból: „Mózes, Mózes!” „Itt vagyok” – felelte. Erre
így szólt: „Ne közelíts! Vedd le sarudat a lábadról, mert a hely, ahol
állasz, szent föld.”
Mit tehetünk?
1. Már odahaza indítsuk fel lelkünkben a vágyat az Úrral való
találkozásra;
2. Induljunk el a templomba legalább 10 perccel hamarább, mint ahogyan
eddig megszoktuk;
3. A templom lépcsõje elõtt próbáljunk végiggondolni egy fohászt, amellyel
ráhangoljuk lelkünket az Isten házába való belépésre;
4. A padban igyekezzünk lecsendesíteni lelkünk világias zaklatottságát és készüljünk fel a szentmisére;
5. Fontoljuk meg bûneinket, amelyeket odaviszünk a bûnbánatban és
kéréseinket, amelyeket odaviszünk a felajánlásba.
Ima: Dicsõség a magasságban
Istennek és békesség a földön a jóakaratú embereknek. Ámen.
https://www.youtube.com/watch?v=t0neLajj1bQ
VálaszTörlés