Kezdetben, látszólag mindnyájan ugyanazzal a lelkesedéssél és
tisztasággal indultunk neki a lelki életnek, a lelkiségi közösségekben. Laikusokként, rajongtunk
az Úr Jézusért, az evangéliumért, és mindnyájan nekiiramodtunk a lelki életnek,
mint valami futóversenyen. Idõközben azonban, sokak futásában érdekességek
mutatkoztak: bicsaklások, ficamok, sántikálások, stb. Az egyik ilyen ficam az
egzisztenciális kérdés lett, vagyis a pénz kérdése. Itt nem azoknak a
pénzsóvárságáról van szó, akik a világ fiai, hanem azokéról, akik azt vallják,
hogy Krisztust követik...
Evangelizálni vagy
szentté válni?
Igaz, hogy az Úr Jézus küld bennünket is evangelizálni az
egész világra, de hogyan kell értelmezzük ezt a küldetést?
Vannak dolgok az evangéliumokban, amelyeket az Úr Jézus mindenkinek mond, és vannak dolgok, amelyeket csak az apostoloknak és utódaiknak mond...
(Mk 13:37) Amit nektek mondok, mindenkinek mondom: Legyetek éberek!”
Ebbõl lehet következtetni, hogy az evangelizálás és a
keresztelés parancsát (Mt 28:19) az Úr Jézus elsõsorban az apostoloknak adta,
akik az Egyház fundamentoma (Ef 2:20; Jel 21:14). Az apostolok ezt a küldetést
továbbadták kézrátétellel a püspököknek, a presbitereknek és a diákónusoknak (ApCsel 6:6;13:3; 1Tim 5:22; Tit 1:5).
Hozzánk, világi krisztuskövetõkhöz, ez a
küldetés közvetett módon jut el az Egyház felhatalmazása által, amely a keresztség és a bérmálás szentségében adatik meg, és amely a Világiak apostolkodása zsinati dokumentumban nyert konkrét, hivatalos keretet...
Ezzel szemben, a világiak meghívása az életszentségre
általános jellegû, amit a szentírás határoz meg. Legyetek tökéletesek (szentek), amint mennyei
Atyátok tökéletes! (Lev 11:45; 19:2; 20:7)...
(Mt 5:48) Legyetek hát tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes!
Tehát nekünk, világi krisztuskövetõknek - amint ez a Világiak apostolkodása zsinati dokumentumból is világosan következik - nem az az elsõdleges
feladatunk, hogy szóval, hivatásszerûen evangelizáljunk, hanem az, hogy az
életszentségünkkel tegyünk tanuságot Jézus Krisztusról. Tehát elsõsorban életszentségünkkel
kell evangelizálnunk, és csak azután, a lehetõségeink és tehetségünk szerint,
szóval, írással, közösségi társulásokkal, rendezvényekkel, stb.
Az egzisztenciális
probléma
Mindenki, aki az Úrnak szolgál és Isten országát építi, kivétel nélkül, elõbb
vagy utóbb szembekerül az egzisztenciális kérdésekkel. Ok, hirdetem az
evangéliumot, de konkrétan mibõl élek meg? Hogyan élem meg a magánéletemet, a családi életemet?... Ezt a kérdést már Szent Pál is letisztázta annak idején, a
közösségeihez intézett leveleiben. Utána, többen is, köztük Szent Ágoston is
kitért erre…
Ez megint egy olyan újszövetségi igerész, amely nem vonatkozik
mindenkire, hanem csak az apostolokra, az apostolutódokra vagyis a püspökökre
és az õ megbízottjaikra a presbiterekre (vagyis a papokra). Csak azoknak van joguk
eltartást ígényelni az oltárnál való szolgálatukért vagy az evengélium
szolgálatáért, akiknek erre kiválasztott meghívásuk van, vagyis gyakorlatilag
csak a szolgálsti papságnak.
Errõl a jogáról mondott le Szent Pál, amikor nappal sátrat
szõtt és este evangelizált, hogy ezzel egyfelõl érdemeket szerezzen magának, és másfelõl
példát mutasson a híveknek. Azoknak akik, nem akarnak dolgozni, hanem
az evangelizálás címén más kenyerét akarják enni, más nyakán akarnak élni,
azokat Szent Pál figyelmezteti, hogy mindenki egye a saját kenyerét, és aki nem
akar dolgozni, az ne is egyék...
Tehát a világi krisztuskövetõnek kötelessége dolgozni, megkeresni
egzisztenciát és munka közben vagy munkaidõ után hirdetni az evangéliumot,
építeni Isten országát. Ezzel szemben, mára már bevett szokás lett a „full-time”-os
evangelizátori státusz. Alapítványokon keresztül vagy közösségi adakozások
által, egyes világi krisztuskövetõk és családjaik, gyakorlatilag mások pénzén,
mások adakozásából élnek. Vajon az a mennyei Atya akarata, hogy magunkat és
családunkat adakozásokból tartassuk el, miközben evangelizációs alkalmakat
szervezzünk?...
Anyagias
eltorzulások
Félretéve a versengés kisértését, ami amúgy is örökké
jelen van, és ami szorosan összefonódik a „szenteskedõ anyagiassággal”, nézzünk
meg néhány anyagias eltorzulást:
- Mivel az ember és családja szükségletei állandóak, és a mai
világhoz alkalmazkodnak, de az adakozások ingadozóak vagy el-el apadnak, ezért
ezek az emberek olyan kényszerhelyzetbe kerülnek, hogy sürgetniük kell az
adakozást, vagy ha nem, akkor azzal, amivel dolgoznak, vagyis az evangéliummal,
nyerészkedni kezdenek. Tehát a vallásosságból jövedelmi forrást hoznak létre (1Tim 6:5). Ez egy vallásos biznisz, ami aztán szépen elfajul, olyannyira, hogy egyes amerikai vagy afrikai neoprotestáns prédikátorok dollármilliomosok lettek...
- Mivel az egzisztenciális problémák ezeknél az
embereknél felülírják a hit tisztaságát és a krisztusi elveket, ezért az
igehirdetést is meghamisítják a közösségekben, annak érdekében, hogy az emberek
inkább adakozzanak. Így születik meg aztán a „tized” fogalma ( Szám 18:26), a
„jókedvû adakozó” fogalma (2Kor 9:7) vagy a „százannyit visszanyerõ” adakozó
fogalma (Mt 10:30). Ezek valójában mind tévtanítások és lelki zsarolások,
amelyek lelki uzsoráskodásra veszik rá az embereket. Adakozzanak, de nem
szeretetbõl, hanem hamis istenfélelembõl vagy evilági nyereség reményében, mert hiszen
az õ hitük szerint, százszorosan
megtérül az adakozásuk, anyagiak formájában. A tized fogalmát, az uzsorás
lelkiséget, a biznisz-kereszténységet, már több neves teológus, gondolkodó is kivesézte,
de mindhiába, mert a pénz nagy úr...
- A fenti életállapotok miatt, ezek az emberek eltolódnak
egész életükkel egy neoprotestáns hátterû, felekezetközi világba, mert onnan
folynak a tizedbõl szerzett pénzek. Ennek következményeként, elkezdenek
tévtanításokat tartalmazó könyveket forgalmazni, amelyeket ezek a felekezetközi
protestáns alapíványok promoválnak. Mivel az adakozások tekintélyes része
felekezetközi forrásokból származik, ezért lassan eltolódnak egyfajta hamis
ökumenia szerinti evangelizáció felé. E hamis ökumenia lényege,
hogy míg a protestáns, neoprotestáns elemek korlátlanul terjedhetnek a
katolikus közösségekben, addig a katolikus hitünk legszentebb igazságairól,
mint pl: az Oltáriszentség, a Szûzanya és a katolikus Egyháztan ( pl. primátus), szó
sem eshet...
- Mivel ezek az emberek, ezt a vallásos bizniszt mûvelik
és személyes érdekből is hamis ökumeniát tanítanak, lassacskán fellazul a katolikus hit, és egy idõ után jelenkeznek az
egyházból való látványos kibérmálkozások és a neoprotestáns gyülekezetekbe való
átcsapódások. Szomorúan néztük végig, hogy olyan közösségvezetõk, alapító közösségi
tagok, akik 15-20 éve vannak a katolikus lelkiségben, egyszerre csak elszakadnak
a Katolikus Egyháztól és megtalálják az állítólagos „igazi krisztusukat” egy
pocsolyaszerû autonóm gyülekezetben...
- Ugyanakkor, ha vallásos nyerészkedésrõl van szó, legyen
az adakozás vagy vallásos tárgyak kereskedése, mint minden nyerészkedésben, létrejön egy versengés
a létezõ piacon, ami a gyakorló hívõk zsebének gazdasági határa. Kinek adakoznak
a hívek, hogyan tartjuk meg az adakozókat, kitõl vásárolnak kegytárgyakat,
könyveket, ki szed be több pénzt tõlük, stb.?... Ebbõl születnek aztán az irigységek, az áskálódások, mesterkedések, amelyek mind-mind ellenkeznek a tiszta vallásos
lelkülettel...
- Nem utolsó sorban, történtek olyan igazságtalanságok
is, amelyen az ember szeme-szája tátva marad. Van olyan evangelizáló, aki kb.
15 évet dicsõített, gitározgatott a közösségekben, és amikor rájött a
családalapítási kedv, akkor felhasználva kapcsolatait, gyûjtést szervezett
magának, és népszerüsége révén, egy fél év alatt megvette a kertes családi házát. A
másik testvér, aki hasonlóképpen dicsõitett a közösségekben, addig kellett dolgozzon,
amíg az orrára bukott, hogy otthont teremtsen családjának saját erõbõl vagy svájci frankos hitelbõl. Az ilyen, aki ilyent csinál, már elvette jutalmát... Milyen alapon merészel valaki másoktól, a hívektõl, a közösségektõl
pénzt kérni, hogy házat vegyen magának?...
Mivel itt kemény érdekekrõl van szó, nem is gondolom,
hogy az, aki érdekelt, egyet fog érteni gondolataimmal, de aki tiszta és az is akar
maradni, az Szent Pál intése szerint az ilyeneket kerüli ( 1Tim 6:11)...
Akit bõvebben érdekel ezeknek az eltorzulásoknak teológiai
háttere, az olvassa el a következõ írásokat:
- FazekasCsaba: A prosperitás teológiája - alulnézetből; Kiegészítések Kocsis Tamástanulmányához;
- Az anyagiakkal kapcsolatos összefüggések azújszövetség szemléletében.
Óvakodjunk
a pénz utáni sóvárgástól és a vallásos nyerészkedéstõl. A korrupció rettenetes
dolog, de még rettenetesebb, amikor lelkiekben válik korrupttá az ember. Ez az
iskarióti Judás útja, aki meglopta az apostoli közösség kasszáját (Jn 12:6)...
Számomra
az kérdés egyszerû. Megfizetem az egyháznak az elõírt 1% -os anyagi támogatást, így
eleget teszek az egyház ötödik parancsoalatának. Ha tehetem, akkor felajánlom
az egyháznak az adóm 2%-át is. Azonkívün nincs semmilyen kötelezettségem, mint pl. tized vagy
hasonlók. A keresztény adakozás mértéke csakis a szeretet, és az adott anyagi
lehetõség. Szétoszthatom az egész vagyonomat is, ha nincs bennem szeretet,
olyan vagyok mint a zengõ érc és a csengõ cimbalom (1Kor 13:1)...
Ima: Uram Jézus, kérlek világosítsd meg a testvérek szívét és oltalmazd
meg õket a keresztény prosperitás tévelygésétõl. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése