Nemrég eszembe jutott egy régi eset, amikor egy vitám volt az
egyik unitárius barátommal. Akkoriban már elég sokat olvasgattam a szentírást, és egy alkalommal, a hivatalban, szó szót váltott, és én tanúságot
tettem az Úr Jézus Krisztus isteni természetéről. Akkor még nem voltam tisztában,
hogy a különbözõ felekezetek milyen hitet vallanak...
Ez a barátom, mivel unitárius, igencsak hevesen nekemugrott és elkezdte bizonygatni, hogy Jézus
csak ember volt. Váltig állította, hogy egy az Isten, a mennyei Atya, és nincs több isteni személy... Én szentírási részekkel bizonygattam, hogy az egy Istenben három
személy van, az Atya, a Fiú és a Szentlélek, de hiába, mert õ is kiválogatta azokat az igerészeket, amelyek "emberfiának" és "prófétának" nevezik az Úr Jézust. Majdnem egy órán keresztül így
vetélkedtünk, a munkatársak nagy érdeklõdése közepette, mert hát a barátomnak igencsak
erős hangja van és fölöttébb vehemens. Ez a vita aztán még egyszer megismétlõdött, kb. egy évre rá, amikor egy asztalnál együtt ültünk egy mulatságon...
Amint ezekre a beszélgetésekre visszagondolok, már nem nagyon emlékszem, hogy milyen érveket sorakoztattam fel. Ugyanakkor, ott van az a tény is, hogy nekünk, ma, könnyû tudni, hogy az Úr Jézus az Isten Fia, a második isteni személy, és valóságos Isten, mert a zsinatok, a dogmák, az Egyház Tanítóhivatala felvilágosított bennünket. De vajon hogyan ismerhették fel az Úr Jézus istenségét ott, akkor, az Õ földi működésének idején? Hogyan ismerhették fel istenségét az Õt hallgató emberek, akár írástudók, akár tudatlanok?...
A
messiás igérete
Az ószövetségi írások beszélnek az Eljövendõrõl, az Igazról,
a Szentrõl, Dávid házának sarjáról, aki helyreállítja majd Izraelt, megszabadítja
Izrael népét és az országot. Sõt Izajás könyvében az áll, hogy maga Isten jön el és
szabadítja meg a népet...
Ezt azonba nem könnyû értelmezni… Maga Keresztelõ János is
elbizonytalanodott és kérdeztette tanitványai által az Úr Jézustól, hogy Õ-e az, vagy mást várjanak.
Erre az Úr Jézus a fenti igerészre hivatkozva válaszolt...
De más igerészek is elõrevetítik azt, hogy
a Messiás maga az Isten...
Az Úr Jézus indirekt módon nyilatkoztatja ki istenségét
Az Úr Jézus soha sem mondta ki direkt módon, hogy Õ Isten. Ez
ugyanaz a magatartás, mint amikor csodatettei után megtiltja az embereknek,
hogy beszéljenek azokról ( v.ö. Mk 7:36; 8:30). Szerénységrõl van itt szó? Nem, hanem
isteni bölcsességrõl, hogy idõnap elõtt ellene ne
támadjanak, hogy véghez tudja vinni mindazt, amiért eljött a
világba. De ugyanakkor, indirekt módon, többször is rávilágított a maga istenségére...
Elõször is akkor, amikor az gazdag ifjú jónak mondja Õt. Ekkor azt válaszolta, hogy senki sem jó csak egyedül az Isten. Ugyanakkor, az evangéliumban,
még a Vele együtt megfeszített lator is tanuskodik, hogy Õ semmi rosszat sem
tett...
(Jn 10:32) Jézus megkérdezte tőlük: „Láthattátok, mennyi jót vittem végbe Atyám erejéből. Melyik jótettemért akartok megkövezni?”
(Lk 23:41) Mi tetteink méltó jutalmát kapjuk. De ő nem csinált semmi rosszat.”
Tehát az, hogy az Úr Jézus csupa jót cselekedett, bizonyítja,
hogy Õ Isten…
Másodjára akkor, amikor a béna embernek megbocsájtja bûneit.
Az írástudók joggal gondolták, hogy csakis Isten bocsájthatja meg a
bûnöket. Ezért, hogy meggyõzze õket, és higgyenek, az Úr Jézus látható jelét adta
bûnbocsátó hatalmának, azzal, hogy a bûn fizikai következményeit is
megszûntette...
Ezzel is az Úr Jézus bizonyította, hogy
az Emberfia valóságos Isten...
A zsidók is megértik, hogy Jézus Istenként nyilatkozik
A zsidók, az írástudók meg a farizeusok, elég hamar értelmezték teológiailag is az Úr Jézus beszédét, és felfogták, hogy Ő Istenként beszél...
(Jn 10:33) A zsidók így feleltek neki: Nem jó cselekedetért kövezünk meg téged, hanem istenkáromlásért, vagyis azért, mert te ember létedre Istenné teszed magad.
Ezt leginkább az Atyával való egységének kijelentésével nyilvánította ki...
Jn 14:11 Higgyétek, hogy én az Atyában vagyok, s az Atya bennem.
A zsidók megértik, hogy Jézus Istenként
lépett fel, de mivel nem hisznek neki, meg akarják Õt ölni istenkáromlásért...
Isten Fia és Isten fiai
Amikor a zsidók szemére vetik az Úr Jézusnak, hogy Istenné teszi
magát azzal, hogy Isten Fia, akkor azzal védekezik, hogy az írásokban is ott
áll, hogy “istennek vagytok”, mármint azok is istenek, akikhez az ige szól...
Ezzel arra utal, hogy az Úr Jézus nem csupán
egy az Isten fiai közül [akik az angyalok ( v.ö. Ter 6:4)], hanem különb azoknál:
Õ az Isten egyszülött Fia...
(Jn 3:16) Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen.
Az Úr Jézusnak hatalma van élet és halál fölött
Az Úr Jézus nem kell életet kapjon valakitõl, mert az Atya megadta neki, hogy élete legyen önmagában...
Jn 5:26 Mert ahogyan az Atyának van önmagában élete, úgy a Fiúnak is megadta, hogy élete legyen önmagában.
Ezt az életet adja nekünk
az Õ testében, ami az élet kenyere (Jn 6:35-59). Ez istenségének legnagyobb
bizonyítéka, hogy élete van önmagában. És Õ képes lerakni életét, hogy aztán újra
felvegye...
De nemcsak újra felveszi
életét, hanem feltámaszt mindenkit és visszadja életét mindazoknak, akik hisznek Benne...
Tehát az Úr Jézus „Isten
az Istentõl, Világosság a Világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentõl.
Született, de nem teremtmény: az Atyával egylényegû és minden általa lett.”
Az Úr Jézusnak van hatalma ítélni
A mennyei Atya teljesen átadta az ítéletet a Fiúnak. Az Úr Jézusnak van hatalma eldönteni örökre minden teremtmény sorsát...
(Jn 5:22) Az Atya nem is ítél meg senkit, hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta át...
Az utolsó napon, az Úr Jézus megítéli a
földet, és különválasztaja a búzát a konkolytól, a juhokat a kosoktól...
(Mt 25:32-33) Elébe gyűlnek mind a nemzetek, ő pedig különválasztja őket egymástól, ahogy a pásztor különválasztja a juhokat a kosoktól. A juhokat jobbjára állítja, a kosokat pedig baljára.
Kinek van hatalma örök életre vagy örök
kárhozatra ítélni az embert, ha nem Istennek?...
Tamás apostol vallomása
Tamás apostol hitetlenkedése igen nagy hasznára volt az Egyháznak. Mivel hitetlenkedett és a saját szemével, tappintásával akart meggyõzõdni, hogy valóban feltámadt-e a Mester, ezért az igazságtól megrendülten, felkiáltva, Urának és Istenének vallja az Úr Jézust. Az Úr Jézus elfogadja az ő vallomását... Ez olyan, mint a lábmosás esete, amikor az Úr Jézus igazolja, hogy Õ valóban Úr...
(Jn 20:28) Tamás azt felelte: »Én Uram és én Istenem!«
(Jn 13:13) Ti Mesternek és Úrnak hívtok, s jól teszitek, mert az vagyok.
Tehát láthajuk mindezekbõl és még más igékbõl is, hogy az Úr Jézus Krisztus valóságos Isten. És mivel kezdettõl fogva az Õ emberségébõl indultunk ki, ezért bizonyított dolog, hogy az Úr Jézus Krisztus egyszerre valóságos Isten és valóságos ember, ugyanabban a személyben.
Ima: Uram Jézus, imádunk Téged és áldunk, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése