Péter apostol kedettõl fogva kiemelkedik a
többiek közül
- Több alkalommal az apostol nevében beszél:
(Mk 8:29) Erre megkérdezte tőlük: „Hát ti mit mondotok, ki vagyok?”
Péter válaszolt: „A Messiás vagy.”
(Mt 15:15) Péter megkérte: „Magyarázd
meg nekünk ezt a példabeszédet!”
- A
szinoptikusok mindig az első helyen említik az apostolok névsorában:
(Mt 10, 2) A tizenkét apostol neve a
következő: Az első Simon, más néven Péter, aztán testvére András, Zebedeus fia,
Jakab és testvére János…
- A feltámadás legfontosabb tanujának
Péter tartották:
(1Kor 15, 5) Megjelent
Péternek, majd a tizenkettőnek.
Péter a szikla
Az Úr Jézus új
nevet adott Simonnak és Kéfás, azaz Petros-nak (jelentése kõszikla) nevezte:
(Mt
18:18) Én is mondom neked: Péter vagy, erre a
sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt.
Azzal,
hogy Simon Péter lett, azaz kõszikla, azt is megígérte az Úr Jézus, hogy az
Egyházon nem vesznek erõt az álvilág kapui, azaz a sátáni erõk. Ez
vonatkozik mindarra, ami az Egyházat tönkretehetné, beleértve a belsõ bajokat
is...
Péter a kulcsok hordozója
A
kulcsok átadása az akkori nyelvhasználat szerint a hatalom teljes átruházását
jelentette. Ezt nyomatosítja az oldó-kötõ hatalom kifejezés is :
(Mt 16:19) Neked adom a mennyek országa
kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit
feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.”
Észrevételek :
- A Máté evangélium szövege az ekklézsia
= gyülekezet = egyház kifejezést használja. Ez nem azonos Isten országával,
hanem csak elõkészítõje és eszköze annak.
- Figyelemre méltó az, hogy az Úr Jézus az ekklézsia szó mellé birtokos némást
tett: egyházamat. Tehát Péter
nem a maga nevében vagy a közösség megbízásából
fogja gyakorolni a primátust, hanem Jézus Krisztus megbízásából,
Krisztus Egyháza biztonságának érdekében.
- Az Úr Jézus külön
imádkozott Péterért, hogy megerõsödjön a hite és képes legyen társait
erõsíteni :
(Lk 22:32) De imádkoztam
érted, nehogy megfogyatkozz a hitedben. Amikor megtérsz, te erősíted majd meg
testvéreidet.”
- A föltámadt Úr Jézus megadja Péternek a
fõpásztori tisztséget. Péter háromszori tagadására, háromszor kérdezte meg azt,
hogy: Szeretsz-e
engem ?
(Jn 21:15-17) Miután
ettek, Jézus megkérdezte Simon Pétertől: „Simon, János fia, jobban szeretsz
engem, mint ezek?” „Igen, Uram – felelte –, tudod, hogy szeretlek.” Erre így
szólt hozzá: „Legeltesd bárányaimat!” Aztán másodszor is megkérdezte tőle:
„Simon, János fia, szeretsz engem?” „Igen, Uram – válaszolta –, tudod, hogy szeretlek.”
Erre azt mondta neki: „Legeltesd juhaimat!” Majd harmadszor is megkérdezte
tőle: „Simon, János fia, szeretsz?” Péter elszomorodott, hogy harmadszor is
megkérdezte: „Szeretsz engem?” S így válaszolt: „Uram, te mindent tudsz, azt is
tudod, hogy szeretlek.” Jézus ismét azt mondta:
„Legeltesd juhaimat!”
- Az elsõ pünkösdkor megalakult Egyház
elfogadta Péter elsőbbségét. Az Apostolok cselekedetei szerint és az
apostoli levelek szerint, Péter kezdettõl fogva úgy viselkedett, mint aki
vezetõi hatalommal és felelõséggel irányítja az egyházat:
(ApCsel 2:14) Péter
a többi tizeneggyel előlépett, és zengő hangon beszédet intézett hozzájuk.
A
primátus az 1054-es egyházszakadás óta, mind a mai napig vitatéma. Mi hisszük,
hogy Róma püspöke, Szent Péter utóda, a primátus hozdozója és gyakorlója...
Ima: Uram Jézus, add nekünk
kegyelmedet, hogy egyre szorosabb egységben legyünk a pápaval, a püspökök
testületével, a papsággal és az egész Egyházzal. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése