2013. november 26., kedd

Péter primátusa

A primatusra utaló érvek:

Péter apostol kedettõl fogva kiemelkedik a többiek közül

- Több alkalommal az apostol nevében beszél: 

(Mk 8:29) Erre megkérdezte tőlük: „Hát ti mit mondotok, ki vagyok?” Péter válaszolt: „A Messiás vagy.”  

(Mt 15:15) Péter megkérte: „Magyarázd meg nekünk ezt a példabeszédet!”

- A szinoptikusok mindig az első helyen említik az apostolok névsorában: 

(Mt 10, 2) A tizenkét apostol neve a következő: Az első Simon, más néven Péter, aztán testvére András, Zebedeus fia, Jakab és testvére János…

- A feltámadás legfontosabb tanujának Péter tartották: 

(1Kor 15, 5) Megjelent Péternek, majd a tizenkettőnek.

Péter a szikla

Az Úr Jézus új nevet adott Simonnak és Kéfás, azaz Petros-nak (jelentése kõszikla) nevezte: 

(Mt 18:18) Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt.

Azzal, hogy Simon Péter lett, azaz kõszikla, azt is megígérte az Úr Jézus, hogy az Egyházon nem vesznek erõt az álvilág kapui, azaz a sátáni erõk. Ez vonatkozik mindarra, ami az Egyházat tönkretehetné, beleértve a belsõ bajokat is...
 
Péter a kulcsok hordozója

A kulcsok átadása az akkori nyelvhasználat szerint a hatalom teljes átruházását jelentette. Ezt nyomatosítja az oldó-kötõ hatalom kifejezés is :   
(Mt 16:19) Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.”
 


 
Észrevételek :

A Máté evangélium szövege az ekklézsia = gyülekezet = egyház kifejezést használja. Ez nem azonos Isten országával, hanem csak elõkészítõje és eszköze annak.

Figyelemre méltó az, hogy az Úr Jézus az ekklézsia szó mellé birtokos némást tett: egyházamat. Tehát Péter nem a maga nevében vagy a közösség megbízásából  fogja gyakorolni a primátust, hanem Jézus Krisztus megbízásából, Krisztus Egyháza biztonságának érdekében.

- Az Úr Jézus külön imádkozott Péterért, hogy megerõsödjön a hite és képes legyen társait erõsíteni : 
(Lk 22:32) De imádkoztam érted, nehogy megfogyatkozz a hitedben. Amikor megtérsz, te erősíted majd meg testvéreidet.” 

- A föltámadt Úr Jézus megadja Péternek a fõpásztori tisztséget. Péter háromszori tagadására, háromszor kérdezte meg azt, hogy: Szeretsz-e engem ?
(Jn 21:15-17) Miután ettek, Jézus megkérdezte Simon Pétertől: „Simon, János fia, jobban szeretsz engem, mint ezek?” „Igen, Uram – felelte –, tudod, hogy szeretlek.” Erre így szólt hozzá: „Legeltesd bárányaimat!” Aztán másodszor is megkérdezte tőle: „Simon, János fia, szeretsz engem?” „Igen, Uram – válaszolta –, tudod, hogy szeretlek.” Erre azt mondta neki: „Legeltesd juhaimat!” Majd harmadszor is megkérdezte tőle: „Simon, János fia, szeretsz?” Péter elszomorodott, hogy harmadszor is megkérdezte: „Szeretsz engem?” S így válaszolt: „Uram, te mindent tudsz, azt is tudod, hogy szeretlek.” Jézus ismét azt mondta: „Legeltesd juhaimat!”

Az elsõ pünkösdkor megalakult Egyház elfogadta Péter elsőbbségét. Az Apostolok cselekedetei szerint és az apostoli levelek szerint, Péter kezdettõl fogva úgy viselkedett, mint aki vezetõi hatalommal és felelõséggel irányítja az egyházat: 
(ApCsel 2:14) Péter a többi tizeneggyel előlépett, és zengő hangon beszédet intézett hozzájuk.

A primátus az 1054-es egyházszakadás óta, mind a mai napig vitatéma. Mi hisszük, hogy Róma püspöke, Szent Péter utóda, a primátus hozdozója és gyakorlója...
 
Ima: Uram Jézus, add nekünk kegyelmedet, hogy egyre szorosabb egységben legyünk a pápaval, a püspökök testületével, a papsággal és az egész Egyházzal. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése