2013. november 25., hétfő

Jézus Krisztus egyházat alapított

Az Úr Jézus egyházalapító szándékát három fő mozzanat mutatja világosan:

 1. Az utolsó vacsora eseményei

- Az Úr Jézus olyan közösséget szándékozott létrehozni, amely részese a próféták által megjövendölt eszkatologikus lakomának: 
(Iz 25:6) A Seregek Ura minden nemzetnek bőséges lakomát rendez e hegyen. Lakomát, ahol lesz finom bor, zsíros, legjava falat, és erős színbor. 

- Amikor testét és vérét eledelül adta, akkor az apostolokat nemcsak önmagával, hanem egymással is a legszorosabb kapcsolatba hozta. Szent Pál errõl így ír: 
(1Kor 10:17) Mi ugyanis sokan egy kenyér, egy test vagyunk, mivel mindnyájan egy kenyérből részesülünk. 

- Új szövetségrõl beszélt, amely már más, mint a Mózes által megkötött szövetség: 
(Lk 22:20) Ugyanígy a vacsora végén fogta a kelyhet is, és azt mondta: „Ez a kehely az új szövetség az én véremben, amelyet értetek kiontanak.

Jézus utolsóvacsorai utasításai: 
(Lk 22:19) “ Ezt tegyétek az én emlékezetemre.” 
Arra utal, hogy egy egésszen új dolgot hozott létre az addigi istentiszteleti formákkal szemben.

 

2. A tizenkét apostol meghívása és felhatalmazása

- A Tizenkettõ kiválasztása: Márk evangéliuma szerint, fölment a hegyre és magához hívta, akiket akart. Õk csatlakoztak hozzá és Tizenkettõvé tette õket: 
(Mk 3:13-15) Ezután fölment a hegyre, és magához hívta azokat, akiket akart. Azok hozzá mentek. Tizenkettőt rendelt, akiket apostoloknak nevezett, hogy vele legyenek, s hogy elküldje őket hirdetni az igét. Hatalmat adott nekik, hogy kiűzhessék az ördögöket. 
A tizenkettes szám szimbólikus jelentõséggel bír: Izrael 12 törzsére utal és a teljességet jelképezi.

- Az Úr Jézus azt vallotta, hogy az Õ személyében elérkezett Isten országa. Ezért kívánta, hogy a Tizenkettõ “Vele legyen” és “Tõle kapja” küldetését: 
(Mt 12:28) De ha én Isten Lelkével űzöm ki az ördögöket, akkor már elérkezett hozzátok az Isten országa.
(Jn 20:21) Jézus megismételte: „Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.” 
(Lk 10:16) Aki titeket hallgat, engem hallgat, aki titeket elutasít, engem utasít el, aki pedig engem elutasít, azt utasítja el, aki küldött.” (Jn 15:20) Nem nagyobb a szolga uránál. Ha tehát engem üldöztek, titeket is üldözni fognak. Ha az én tanításomat megtartották, a tieteket is megtartják.

3. A Tizenkettõ megbízása

- Az oldás-kötés hatalom átadása: először Péternek, aztán a Tizenkettõnek is átadta az Úr Jézus az oldás-kötés hatalmát: 
(Mt 16:19) Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.” 
(Mt 18:18) Bizony mondom nektek: amit megköttök a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldotok a földön, a mennyben is fel lesz oldva.

A bûbocsájtó hatalom átadása: Feltámadása után, az Úr Jézus átadta az apostoloknak a bûbocsájtó hatalmat. 
(Jn 20:23) Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad.

A keresztelési parancs elrendelése: az Úr Jézus kapott minden hatalmat és ezzel a hatalommal ruházta fel az apostolokat, hogy menjenek el minden néphez és tegyék azokat tanitványokká. 
(Mt 28:18-20) „Én kaptam minden hatalmat égen és földön.  Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére, és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek.”

Az eucharisztikus átváltoztatás elrendelése: Jézus elrendelte a kenyér és a bor átváltoztatását és felruházta az apostolokat ezzel a hatalommal. 
(Lk 22:19-20) Most a kenyeret vette kezébe, hálát adott, megtörte és odanyújtotta nekik ezekkel a szavakkal: „Ez az én testem, amelyet értetek adok. Ezt tegyétek az én emlékezetemre.” Ugyanígy a vacsora végén fogta a kelyhet is, és azt mondta: „Ez a kehely az új szövetség az én véremben, amelyet értetek kiontanak. 
(1Kor 11:23-25) Én ugyanis az Úrtól kaptam, amit közöltem is veletek: Urunk Jézus elárulásának éjszakáján fogta a kenyeret, hálát adott, megtörte, és így szólt: „Vegyétek és egyétek, ez az én testem értetek. Ezt tegyétek az én emlékezetemre.” Ugyanígy vacsora után fogta a kelyhet, és így szólt: „Ez a kehely az új szövetség az én véremben. Ezt tegyétek, valahányszor isztok belőle, az én emlékezetemre.”

Ima: Uram Jézus, csodálatos dolgot hoztál létre mûved által az Egyházban. Add, hogy minél szorosabb egységben legyünk Tebenned Egyházadban. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése